Page Nav

HIDE

Pages

Classic Header

{fbt_classic_header}

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΣΚΛΑΒΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ

Breaking News:

latest

Ξεθυμαίνει ο… τζίρος στην αγορά αναψυκτικών: Υποχώρηση πωλήσεων κατά 40%

«Μαύρες» είναι οι προβλέψεις για τις επιδόσεις της αγοράς αναψυκτικών την προσεχή καλοκαιρινή περίοδο. Μετά το «διψασμένο» διάστημα των τ...


«Μαύρες» είναι οι προβλέψεις για τις επιδόσεις της αγοράς αναψυκτικών την προσεχή καλοκαιρινή περίοδο.

Μετά το «διψασμένο» διάστημα των τελευταίων πέντε εβδομάδων, οπότε ο κλάδος καταγράφει απώλειες της τάξεως του 40% εξαιτίας του lockdown στη HORECA (εστίαση και ξενοδοχεία), ο θερινός ορίζοντας είναι ακόμα πιο «σκοτεινός», καθώς εκτιμάται ότι οι κλυδωνισμοί της πανδημίας και στον τουρισμό θα «εξατμίσουν» πάνω από το 50% του τζίρου των αναψυκτικών.




Δυσοίωνες όμως είναι οι εκτιμήσεις και για ολόκληρο το έτος, καθώς, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, το πιο αισιόδοξο σενάριο είναι το 2020 να «κλείσει» με απώλειες της τάξεως του 25%. Σε απόλυτα νούμερα, αυτό μεταφράζεται σε «χασούρα» 162,5 εκατ. ευρώ βυθίζοντας τις πωλήσεις στα αναψυκτικά στα 487,5 εκατ. ευρώ έναντι 650 εκατ. ευρώ το 2019.

Η πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα έχουν προκαλέσει κραδασμούς τόσο στις εγχώριες πωλήσεις όσο και στις εξαγωγές κυρίως προς την Ευρώπη. Οπως αναφέρει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής στέλεχος μεγάλης βιομηχανίας αναψυκτικών, από τότε που επιβλήθηκε το lockdown, η μικρή λιανική (περίπτερα, mini μάρκετ) και τα καταστήματα εστίασης και τα ξενοδοχεία, τα οποία αποτελούν το 50% της αγοράς αναψυκτικών, καταγράφουν «βουτιά» πωλήσεων σε ποσοστό 40%.

Σε ό,τι αφορά τα σούπερ μάρκετ, τον Μάρτιο ο τζίρος έτρεξε με ρυθμούς λίγο κάτω από το 10%, ενώ σχετικά καλός ήταν ο Απρίλιος, ο οποίος έκλεισε με άνοδο 3% σε σχέση με πέρυσι. Σύμφωνα με τις ίδιες πήγες, οι πωλήσεις σε όγκο στο οργανωμένο λιανεμπόριο το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου δεν παρουσίασαν διαφορές συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ το δεύτερο δεκαπενθήμερο κατέγραψαν αύξηση 6%.

Εξαγωγές

Σχετικά με τις εξαγωγές αναψυκτικών, ναι μεν έχουν επηρεαστεί, αλλά δεν έχουν σταματήσει. Τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζονται στις αποστολές προϊόντων στις αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ, που πλήττονται περισσότερο από τον κορονοϊό, ωστόσο στις χώρες της Μέσης Ανατολής και στα Βαλκάνια οι εξαγωγές συνεχίζονται κανονικά, καθώς η παρουσία κυρίως των μικρότερων ελληνικών εταιριών στις αραβικές χώρες αφορά στο κανάλι του σούπερ μάρκετ. Μάλιστα, δεν αποκλείεται οι εξαγωγές προς αυτές τις χώρες να κλείσουν το έτος με θετικό πρόσημο.

Την ίδια ώρα, στην εσωτερική αγορά η «κατρακύλα» αναμένεται να συνεχιστεί και τον Μάιο, μετά την απόφαση της κυβέρνησης να επαναλειτουργήσει ο κλάδος της εστίασης την 1η Ιουνίου. Σωρευτικά, οι απώλειες για την αγορά αναψυκτικών από τη HORECA και τη μικρή λιανική, από τα τέλη Μαρτίου μέχρι τα τέλη Μαΐου, εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 40 εκατ. ευρώ. «Το δίμηνο αυτό, σε συνδυασμό με τις δυσοίωνες προβλέψεις για την πορεία του τουρισμού κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, θα επηρεάσει καθοριστικά τις πωλήσεις όλου του έτους. Σύμφωνα με το πιο αισιόδοξο σενάριο, ο τζίρος της αγοράς θα κλείσει με πτώση της τάξεως του 25% το 2020, κάτω από τα 500 εκατ. ευρώ», επισημαίνει στον «Ε.Τ.» ανώτατο στέλεχος του κλάδου.

ΟΙ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΜΕΤΡΟΥΝ ΖΗΜΙΕΣ
ΜΕΓΑΛΟ ΤΟ ΠΛΗΓΜΑ, ΣΧΕΔΙΟ… ΣΥΜΜΑΖΕΜΑΤΟΣ ΔΑΠΑΝΩΝ

Μάλιστα, οι πολυεθνικές, που πλήττονται περισσότερο από το lockdown της εστίασης, ενδέχεται να εμφανίσουν αρνητικό πρόσημο στις πωλήσεις τους, καθώς, πέρα από τις απώλειες εσόδων, καλούνται να αντιμετωπίσουν και τις επιστροφές προϊόντων από τα κλειστά καταστήματα (εστιατόρια, καφέ, κάβες κ.λπ.). Στο πλαίσιο αυτό, φέρεται να έχουν ξεκινήσει «συμμάζεμα» των δαπανών τους, κόβοντας αρχικά από το marketing και τις διαφημίσεις.

Σε ό,τι αφορά τα μερίδια αγοράς, μέχρι και τα μέσα Μαρτίου, leader εξακολουθεί να είναι η Coca-Cola με 67%, ακολουθούν η Pepsi και η ΛΟΥΞ με 8%, στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Green Cola με 5% και την πεντάδα συμπληρώνει η Βίκος με 3,5%.

Coca-Cola

Τα παραπάνω στοιχεία επιβεβαιώνει και σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε η Coca-Cola, πριν από λίγες μέρες, σημειώνοντας ότι το κλείσιμο των κινηματογράφων, των εστιατορίων και των σταδίων λόγω της του πανδημίας βλάπτει την επιχειρηματική της δραστηριότητα, γεγονός που αναμένεται να «πλήξει» τα αποτελέσματα του δεύτερου τριμήνου. Η πολυεθνική αναφέρει ότι ο παγκόσμιος όγκος πωλήσεών της έχει μειωθεί κατά 25% από αυτόν τον μήνα.

«Ο τελικός αντίκτυπος για το δεύτερο τρίμηνο και το πλήρες έτος 2020 είναι άγνωστος αυτή τη στιγμή, καθώς θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη διάρκεια των εντολών κοινωνικής απόστασης, καθώς και από την ουσία και τον ρυθμό της μακροοικονομικής ανάκαμψης», επισημαίνει η Coca-Cola, προσθέτοντας ότι «ο αντίκτυπος στο δεύτερο τρίμηνο θα είναι σημαντικός».

Επισημαίνεται ότι η ανακοίνωση της εταιρίας ήρθε μετά τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου, τα οποία «είδαν» βραχυπρόθεσμη αύξηση από τους καταναλωτές που ετοιμάζονταν για παρατεταμένη διαμονή στο σπίτι.

Ετσι, διεθνώς τα καθαρά έσοδα πρώτου τριμήνου διαμορφώθηκαν στα 2,78 δισ. δολάρια, ενώ οι καθαρές πωλήσεις μειώθηκαν 1%, στα 8,60 δισ. δολάρια.

Green Cola

Μικρότερο αντίκτυπο έχει η πανδημία στην Green Cola, οι πωλήσεις της οποίας σε ποσοστό 70% πραγματοποιούνται στο οργανωμένο λιανεμπόριο και κατά 30% στη μικρή λιανική και την αγορά HORECA. Μάλιστα, στο πρώτο τρίμηνο του έτους η εταιρία παρουσίασε αύξηση πωλήσεων κατά 8% στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Κύκλοι της εταιρίας, μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, αναφέρουν ότι η παραγωγή συνεχίζεται κανονικά, καθώς, πέρα από την εγχώρια αγορά, πρέπει να καλύψει τις ανάγκες των εξαγωγών στις βαλκανικές χώρες και τη Μέση Ανατολή, αφού η παρουσία στις συγκεκριμένες αγορές αφορά στο κανάλι του retail.