Tελευταια Νεα

Πέμπτη, Αυγούστου 22, 2019

«Το 95% των ατυχημάτων με ελικόπτερα οφείλονται σε καλώδια»! Βετεράνος των ελικοπτέρων γράφει


Τα ακριβή αίτια της πτώσης του ελικοπτέρου που κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στον Γαλατά και στον Πόρο με αποτέλεσμα να βρουν τραγικό θάνατο οι τρεις επιβαίνοντες αναμένεται να φέρει στο «φως» το πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και Ασφαλείας Πτήσεων προκειμένου να διαπιστωθεί εάν το δυστύχημα οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος ή μηχανικό πρόβλημα.

Τα αποτελέσματα των ερευνών θα μεταβιβαστούν προς εκτίμηση και αξιολόγηση στην Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας.




Ο κ.Σπύρος Κίκερης είναι ένας από τους εμπειρότερους χειριστές ελικοπτέρων στην Ελλάδα. Με κείμενό του στην προσωπική του ιστοσελίδα κάνει λόγο για τα “φονικά καλώδια” που υπάρχουν παντού στην Ελλάδα και κατά την άποψή του προκαλούν το 95% των ατυχημάτων που έχουν να κάνουν με ελικόπτερα και ψεκαστικά αεροσκάφη.

Το κείμενό του:

Επειδή ρωτήθηκα σχετικά και επειδή γνωρίζω ότι πιλότοι που εκπαιδεύτηκαν από μένα βρίσκονται ακόμα στις πτητικές επάλξεις, θεωρώ χρέος μου, να εκφράσω τις απόψεις μου!

Διευκρινίζω ότι στα ΜΜΕ, έχω πάψει να εμφανίζομαι κυρίως γιατί είδα αμφιλεγόμενους τύπους σε έγκυρα και έγκριτα μέσα, καθώς και μη πιλότους, να αυτοσυστήνονται για πιλότοι και μάλιστα εμπειρογνώμονες, λέγοντας του κόσμου τις βλακείες!

Προσωπικά έχω μία τεράστια εμπλοκή με το θέμα των καλωδίων, από τη στιγμή, που άφησα την πολυετή μου ενασχόληση με την Ασφάλεια Πτήσεων στην 110 Πτέρυγα Μάχης (Λάρισα) ερχόμενος στο Τατόι, αρχικά σαν εκπαιδευτής στη Σχολή Ικάρων και στη συνέχεια στο χώρο των ψεκαστικών Αεροσκαφών (Α/Φ) και των Ε/Π!

Υπογραμμίζεται ότι με τα Ε/Π δεν υπάρχει είδος αποστολής, που να μην το έχω εκτελέσει, δεδομένου ότι εκεί κατά βάση συνέχισα να ίπταμαι μακροχρονίως και μετά την αποστρατεία μου, συμπληρώνοντας 50 συνολικά χρόνια πτητικής δραστηριότητας!

Το πόσες φορές στο παρά ένα γλύτωσα τον τερματισμό της ζωής μου σε καλώδια, ας το κρατήσω σαν επαγγελματικό μυστικό!

Από νωρίς στη Σχολή Ικάρων που τότε είχε και την ευθύνη των Αεροψεκασμών και των Ε/Π με όλες τις αποστολές, από αεροδιακομιδές, έρευνες, διασώσεις κτλ, μου ανατέθηκαν και τα καθήκοντα του Αξιωματικού Ασφαλείας, τερματίζοντας αυτά, με την ανάθεση καθηκόντων Διευθυντού Ασφαλείας Πτήσεων της Διοίκησης Αεροπορικής Εκπαιδεύσεως (ΔΑΕ), μέχρι την τοποθέτησή μου στο ΝΑΤΟ!

Το 95% των Ατυχημάτων Ε/Π και Ψεκαστικών Α/Φ, οφείλονται σε καλώδια!

Δεν έχω κάνει καταμέτρηση, όμως σίγουρος είμαι ότι αν κάνω σίγουρα θα βγάλω πιθανότατα μεγαλύτερο ποσοστό! Δεν επιθυμώ να κάνω μνεία των συναδέλφων που απωλέσθηκαν από αυτό το θανάσιμο εχθρό!

Απλά θα πω ότι οι μπάλες εντοπισμού των καλωδίων υψηλής τάσης, που βρίσκονται στην προέκταση του Διαδρόμου 03, στο Αεροδρόμιο Δεκελείας (Τατοϊου), τοποθετήθηκαν κατόπιν πρωτοβουλιών μου! Με ιδιαίτερη δε χαρά διαπίστωσα ότι σχετικά πρόσφατα, έχουν καθιερωθεί ειδικές διαδικασίες κατά τις απογειώσεις Ε/Π από το βόρειο τμήμα του Αεροδρομίου, προς αποφυγή των καλωδίων παρά την ευδιάκριτη σήμανση!

Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά τους, αφού πω αυτό που χρόνια λέω ότι δηλαδή “Η ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΠΌ ΤΗΝ «ΑΝ»ΑΣΦΑΛΕΙΑ” διαφέρουν κατά ένα μόλις «ΑΝ!»

Είμαι δε σίγουρος ότι κατά κανόνα, οι χειριστές πριν το Μοιραίο μπαμ, με κάποια βαριά ύβρη προς τον εαυτό τους, τερματίζουν την πρώτη τους παρουσία στη ζωή!




Καταρχάς όσοι πετούν, να βάλω και τον εαυτό μου, τρόπος του λέγειν, μέσα, είμαστε όλοι στην κληρωτίδα! Κι’εδώ οφείλω για μια ακόμα φορά να πω ότι στην ειδικότητά μας δε χάνονται οι λιγότερο ικανοί, χάνονται οι λιγότερο τυχεροί!

Με την ανάληψη καθηκόντων Επιβλέποντος Ασφαλείας Πτήσεων στο Τατόι!

Με κατέλαβε δέος, από τον αριθμό των κατ’έτος Ατυχημάτων στους Αεροψεκασμούς! Ζήτησα να μάθω πού είναι το Αρχείο του Διοικητηρίου της Σχολής Ικάρων! Πήγαν να με φάνε τα τρωκτικά στα υπόγεια της 360 ΜΑΕ, για να εντοπίσω και να συγκεντρώσω όλους τους φακέλους ατυχημάτων των Αεροψεκασμών!

Οι διαπιστώσεις μου ήταν τραγικές το 100% των ατυχημάτων οφείλονταν σε εμπλοκές με καλώδια! Το πιο τραγικό ήταν ότι η κατά κανόνα εικόνα ήταν σχεδόν πανομοιότυπη! Ύπαρξη Γραμμών

ΔΕΗ κυρίως μεσαίας τάσης σε αποστάσεις πέραν των συνήθων, λόγω διαμόρφωσης του εδάφους – Κυρίως μεταξύ λοφίσκων ή σε εισόδους λιμνών – ποταμών ή θαλασσίων στενών!

Ζήτησα από τη Διοίκηση (Ταξίαρχος Τσαούσης) να συσταθεί μία επιτροπή, προς επιθεώρηση και εντοπισμό των παγίδων στις περιοχές Μεσσηνίας – Τριφυλίας – Λακωνίας! Προσωπικά εντόπισα όλα τα σημεία! Ζήτησα από τη ΔΕΗ σήμανση, το κόστος απάντησαν μεγάλο!

Δεν το άφησα έτσι φτιάξαμε κίτρινους Ξύλινους Σταυρούς, δεν θυμάμαι διαστάσεις και όπου μπορέσαμε τους βάλαμε! Υποχρεώσαμε τους χειριστές να βάλουν κάσκα! Δυσανασχέτησαν, λίγο αργότερα ένας πρώην συνάδελφος (Ζάρας) έπεσε σε καλώδια στη Λευκάδα και ένα ξύλο ελιάς πέρασε κάθετα το κρανίο του σ’ελάχιστο ύψος πάνω από τα αυτιά του! Επινόησα και άλλους κανόνες ασφαλείας, που δεν είναι της παρούσης, που όμως έσωσαν ζωές!

Και ένα ίσως χαρακτηριστικό, που επιβάλλεται εκτιμώ να πω! Κάποτε στην αίθουσα συσκέψεων του Διοικητηρίου της Σχολής

Ικάρων, χτύπησε το τηλέφωνο! Αυτός που το σήκωσε μας μετέφερε την είδηση: «Έπεσε Ψεκαστικό Αεροπλάνο Γκρούμαν (G-164A) από καλώδια Κε Διοικητά!» Εγώ φώναξα τον ξέρω το Χειριστή! Ο Διοικητής (Ταξχος Τσαούσης) είπε «Σταμάτα εσύ όλα τα ξέρεις!» Εγώ τότε είπα «Κολέζας!», Ποιος ήταν χειριστής ρώτησε ο Διοικητής. «Ο Κος Κολέζας Κε Διοικητά» είπε ο άνθρωπος που ήταν στο τηλέφωνο!

Χειρισταράς ήταν ο άνθρωπος, δε λέω , με ώρες πολλές και στα F-104! Όμως είχε μπερδέψει τη γενική πτητική πείρα, με την πείρα στον τύπο και την αποστολή! Δύο φορές ήμουν συνοδός του, στις αρχικές του πτήσεις, του επεσήμανα τους κινδύνους, του επέστησα την προσοχή και ζήτησα να μην ξαναπετάξω μαζί του! Το λάθος του είχε μπει σε μία ισόπεδη μακρά χαράδρα, στην Τριφυλία χωρίς να κάνει προηγούμενα έλεγχο με υπέρπτηση ως όφειλε! Του είπα να βγει και να το κάνει και δεν το έκανε! Φυσικά και ήταν αρχαιότερός μου, σε ένα όπλο όμως που εκ των πραγμάτων σε κάποιες περιπτώσεις η αρχαιότητα αντιστρέφεται!

Το Παρόν Ατύχημα!

Κλασσικό ατύχημα Ε/Π! Ναι έτσι το χαρακτηρίζω και ας παρεξηγηθώ! Ατύχημα που θα μπορούσε να συμβεί στον καθένα μας! Αυτό το «ΑΝ» που σας έλεγα! Αυτό το πολυδιάστατο «ΑΝ» που ίσως έχει αρχή στην όποια πτήση και ατύχημα, όμως τέλος ποτέ!

Δεν θέλει πολύ, αρκούν κάποια χιλιοστά του δευτερολέπτου, ακόμα ίσως και ένα ανοιγόκλειμα των ματιών ή μια κρίσιμη κουβέντα που θα σου πει ένας επιβάτης, στην κρίσιμη φάση! Εδώ επισημαίνεται η κάκιστη συνήθεια αρκετών ακόμα και στο αυτοκίνητο, να γυρνούν στιγμιαία προς το μέρος των συνομιλητών τους!

Υπήρξα εκπαιδευτής πείσμων στη διδασκαλία, ήπιος στους τρόπους μου, πάντοτε έλεγα ότι η πτητική εκπαίδευση θέλει νεύρο, όχι νευρικότητα! Στην προηγούμενη περίπτωση, όταν εκπαιδευόμενος γύρναγε να με δει ομολογώ αγρίευα!

Πάντοτε έλεγα ότι τα καλώδια είναι αόρατα, εκτός εάν υφίσταται ειδική σήμανση, που στη Χώρα μας είναι πολυτέλεια. Κάποτε υπήρχαν Ε/Π (Β-206 Β3) που διέθεταν ψαλίδια κοπής καλωδίων, όμως εγκαταλείφθηκαν προφανώς γιατί κρίθηκαν αναποτελεσματικά!

Καταλληλότης Χώρων Π/Γ και Α/Γ Ε/Π!




Όσο για την εκδοχή περί καταλληλότητος του χώρου στο Γαλατά, που επαναλαμβάνεται κατά κόρον, από τους τα πάντα γνωρίζοντες Δημοσιογράφους και παρουσιαστές, θα το πω για να το καταλάβουν άπαξ δια παντός!

«Η ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ Ε/Π ΜΟΝΟ ΣΕ ΧΩΡΟΥΣ ΕΛΙΚΟΔΡΟΜΙΩΝ

ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ, ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΩΝ Ε/Π ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΤΩΝ!»

Όσο για την έκρηξη, αυτή θεωρείται σαν φυσική συνέπεια της πρόσκρουσης, για ευνόητους λόγους!

Το Ε/Π χρησιμοποιείται σύμφωνα με τις διαστάσεις του και τις δυνατότητές του, προσγειούμενο και απογειούμενο πολλές φορές σε απίστευτα σημεία! Προσωπικά έχω μπει από την τρύπα του Σπηλαίου Μελισσάνης στην Κεφαλονιά, προσθαλασσώθηκα και στη συνέχεια εξήλθα! Υφίσταται σχετικό Βίντεο στο You Tube και όποιος επιθυμεί μπορεί να το δει.

Στο Ε/Π μετρά ιδιαίτερα η πείρα, η κρίση και η αντίληψη του πιλότου γι’αυτό και οι κατασκευαστές συνήθως δεν δίνουν κριτήρια για τη χρήση τους!

Ο Συνάδελφος Καρυστινός Νικόλαος, ήταν ένας πολύπειρος και αξιόλογος πιλότος σε αρκετούς τύπους της ΠΑ, ιδιαίτερα σε πτήσεις με Ε/Π SUPER PUMA και δύσκολες αποστολές! Έμελλε να τερματίσει την πρώτη του παρουσία στην εφήμερη ζωή μας, σε πτήση ρουτίνας, με την χαρακτηρίσω αστεία, γιατί τον εαυτό μου θα αθετήσω, με όλα όσα τόσα χρόνια δίδασκα, προπαντός: «Το ότι δεν υπάρχει πτήση Ρουτίνας, έστω και αν καλούμεθα για μια μετακίνηση του Ε/Π σε ελάχιστη απόσταση!»

Κι’εδώ υπάρχει μια τραγική χαρακτηριστική και σημαδιακή σύμπτωση! Πριν από αρκετά χρόνια ένα ψεκαστικό Ε/Π της ΠΑ τύπου Β-47, ημέρα Κυριακή ήταν σταθμευμένο στο Γήπεδο του πόρου! Ειδοποίησαν το Χειριστή (Κομνηνός) να το μετακινήσει εκτός του αγωνιστικού χώρου. Κατά τη μετακίνηση το Ε/Π χτύπησε με το ουραίο στροφείο στο κάθετο δοκάρι, ανεφλέγη, ο χειριστής υπέστη πολλαπλά εγκαύματα, επέζησε μετά από μεγάλο διάστημα, όμως κανείς έκτοτε δεν τον είδε!

Θα μπορούσα να πω πολλά περισσότερα όμως η ψυχή μου και η συνείδησή μου αισθάνονται ήδη επαναπαυμένες ότι κάτι προσέφερα στο μεγάλο και αχανές κεφάλαιο της πρόληψης των ατυχημάτων, δεδομένου ότι υπήρξαν πιλότοι πολλοί πιο πεπειραμένοι από τον αναληφθέντα συνάδελφο Νικόλαο Καρυστινό, που απωλέσθηκαν με τρόπο, που είναι αδύνατον να

συνειδητοποιηθεί, πάλι από πτώση σε καλώδια της ΔΕΗ όπως στην περίπτωση του αξιολογότατου Δημήτρη Πρέντζα στην περιοχή κωπηλατοδρομίου Μαραθώνος στις 23/6/2017, που αναλήφθηκε ομού με τονφύλακα του κωπηλατοδρομίου!

Κλείνω με μία Ευχή, ας είναι το τελευταίο σχετικό ατύχημα και ο Νίκος ο έσχατος των αναληφθέντων συναδέλφων!




« Προηγουμενη
Επομενη »