Page Nav

HIDE

Pages

Classic Header

{fbt_classic_header}

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΣΚΛΑΒΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ

Breaking News:

latest

Reuters: Πώς ο Ερντογάν υπέταξε και ελέγχει πλήρως τα media της Τουρκίας

   Τα media είναι γεγονός ότι ελέγχονται εξολοκλήρου από τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ειδικά μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα που είχε σημειωθ...

  



Τα media είναι γεγονός ότι ελέγχονται εξολοκλήρου από τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ειδικά μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα που είχε σημειωθεί, όμως σύμφωνα με το Reuters η κατάσταση χειροτερεύει όσο πλησιάζουν εκλογές.

Σε αναλυτικό αφιέρωμα που ετοίμασε για τον Τύπο στη Τουρκία, αναφέρει πως όταν ο γαμπρός του προέδρου Ταγίπ Ερντογάν παραιτήθηκε ξαφνικά από τη θέση του υπουργού Οικονομικών στα τέλη του 2020, τέσσερις εργαζόμενοι σε κορυφαία δημοσιογραφικά γραφεία της Τουρκίας δήλωσαν ότι έλαβαν μια σαφή οδηγία από τους διευθυντές τους: «μην το αναφέρετε αυτό μέχρι να το πει η κυβέρνηση».

Την παραίτηση του Μπεράτ Αλμπαϊράκ, την οποία ανακοίνωσε ο ίδιος με ανάρτηση στο Instagram το βράδυ της Κυριακής, μετέδωσαν διεθνή και ανεξάρτητα τουρκικά ειδησεογραφικά πρακτορεία. Η λίρα εκτινάχθηκε στα ύψη με τις ελπίδες για μια νέα κατεύθυνση στην οικονομία.

Αλλά για περισσότερες από 24 ώρες, οι φιλοκυβερνητικοί τηλεοπτικοί σταθμοί και οι εφημερίδες που κυριαρχούν στο τοπίο των μέσων ενημέρωσης της χώρας παρέμειναν ουσιαστικά σιωπηλοί σχετικά με την πιο δραματική ρήξη στον στενό κύκλο του Ερντογάν στις σχεδόν δύο δεκαετίες εξουσίας του.

Το γεγονός αυτό δείχνει πώς τα τουρκικά κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης, που κάποτε ήταν μια πιο ζωντανή σύγκρουση ιδεών, έχουν μετατραπεί σε μια «σφιχτή αλυσίδα διοίκησης των εγκεκριμένων από την κυβέρνηση τίτλων, πρωτοσέλιδων και θεμάτων τηλεοπτικής συζήτησης» σημειώνει το ίδιο δημοσίευμα. Συνεντεύξεις με δεκάδες πηγές στα μέσα ενημέρωσης, κυβερνητικούς αξιωματούχους και ρυθμιστικές αρχές απεικονίζουν έναν κλάδο που έχει ευθυγραμμιστεί με άλλους πρώην ανεξάρτητους θεσμούς που ο Ερντογάν έχει υποτάξει στη θέλησή του, συμπεριλαμβανομένων, όπως λένε οι επικριτές του, του δικαστικού σώματος, του στρατού, της κεντρικής τράπεζας και μεγάλων τμημάτων του εκπαιδευτικού συστήματος. Η κυβερνητική πίεση και η αυτολογοκρισία των μέσων ενημέρωσης μοιράζονται την ευθύνη, σύμφωνα με τους ανθρώπους που ρωτήθηκαν από το Reuters.

Ποια είναι η Διεύθυνση Επικοινωνιών

Οι οδηγίες προς τα δημοσιογραφικά γραφεία συχνά προέρχονται από αξιωματούχους της Διεύθυνσης Επικοινωνίας της κυβέρνησης, η οποία χειρίζεται τις σχέσεις με τα μέσα ενημέρωσης, δήλωσαν στο Reuters περισσότεροι από δώδεκα γνώστες του κλάδου. Η Διεύθυνση είναι δημιούργημα του Ερντογάν, απασχολεί περίπου 1.500 άτομα και έχει την έδρα της σε ένα πολυώροφο κτίριο στην Άγκυρα. Επικεφαλής της είναι ένας πρώην ακαδημαϊκός, ο Fahrettin Altun.

Τα στελέχη του Altun δίνουν τις οδηγίες τους με τηλεφωνήματα ή μηνύματα Whatsapp που μερικές φορές απευθύνονται στους διευθυντές των εφημερίδων με την προσφώνηση “αδελφέ”. Όταν το Reuters επικοινώνησε με τη Διεύθυνση για σχόλια, ένας ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος που γνωρίζει την προσέγγιση του Altun δήλωσε ότι “δεν είναι αλήθεια” ότι ο ο Altun καθορίζει την ατζέντα των ειδήσεων και ότι «ενημερώνει περιστασιακά συντάκτες και δημοσιογράφους ως μέρος της δουλειάς του. Ωστόσο, τα καθήκοντα αυτά δεν έχουν ποτέ εκτελεστεί με τρόπο που θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι παραβιάζει τη συντακτική ανεξαρτησία των ειδησεογραφικών οργανισμών ή ότι παραβιάζει την ελευθερία του Τύπου».

Ο αξιωματούχος αρνήθηκε να σχολιάσει εάν η Διεύθυνση έδωσε εντολή στα ΜΜΕ να σταματήσουν να αναφέρουν την παραίτηση του Αλμπαϊράκ. Ο Αλμπαϊράκ δεν απάντησε στο αίτημα του Reuters για σχόλιο σχετικά με την κάλυψη των μέσων ενημέρωσης.

Οι υποστηρικτές του Ερντογάν έχουν και άλλα εργαλεία για να διαμορφώνουν την ειδησεογραφική κάλυψη. Τα μεγαλύτερα εμπορικά σήματα των μέσων ενημέρωσης ελέγχονται από εταιρείες και άτομα που βρίσκονται κοντά στον Ερντογάν και το κόμμα του ΑΚ (AKP), μετά από μια σειρά εξαγορών που ξεκίνησαν το 2008. Τα κρατικά διαφημιστικά έσοδα διοχετεύονται σε μεγάλο βαθμό σε φιλοκυβερνητικές εκδόσεις, σύμφωνα με έρευνα του Reuters. Αντίθετα, οι διορισμένες από την κυβέρνηση ρυθμιστικές αρχές κατευθύνουν τις κυρώσεις για παραβίαση του κώδικα μέσων ενημέρωσης της Τουρκίας σχεδόν αποκλειστικά σε ανεξάρτητους ή αντιπολιτευόμενους παρόχους ειδήσεων, όπως έδειξε η εξέταση των κυρώσεων αυτών από το Reuters. Η κριτική στον πρόεδρο και οι ισχυρισμοί περί επίσημης διαφθοράς μπορεί να πέσουν στο στόχαστρο των ρυθμιστικών αρχών.

Σε μια αρχική δήλωση στο Reuters, το Ινστιτούτο Διαφήμισης Τύπου (BIK), θυγατρική της Διεύθυνσης που επιβλέπει τα έντυπα μέσα ενημέρωσης και τους ιστότοπούς τους, απέρριψε την κριτική ότι έχει γίνει εργαλείο λογοκρισίας που τιμωρεί τις αρνητικές ιστορίες για την κυβέρνηση. Είπε ότι «δεν ενδιαφέρεται» για τις «απόψεις ή την ιδεολογία» των εκδόσεων.

Στη συνέχεια, στις 10 Αυγούστου, το Ινστιτούτο Διαφήμισης Τύπου ανακοίνωσε ότι ανέστειλε την έκδοση κυρώσεων για παραβιάσεις της δεοντολογίας, αφού το Συνταγματικό Δικαστήριο της Τουρκίας έκανε δεκτές αρκετές καταγγελίες ανεξάρτητων εφημερίδων κατά του Ινστιτούτου.

Το Δικαστήριο έκρινε ότι το BIK «παραβίασε την ελευθερία της έκφρασης και την ελευθερία του Τύπου» και κάλεσε το κοινοβούλιο να τροποποιήσει τους σχετικούς νόμους. Η κυβέρνηση δεν σχολίασε την απόφαση.

Η ρυθμιστική αρχή για τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης, το Ανώτατο Συμβούλιο Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης (RTUK), απέρριψε τις υποδείξεις ότι ενεργεί ως λογοκριτής ή ότι λαμβάνει οδηγίες από τον Ερντογάν.

Ο Ερντογάν και η στήριξη των ΜΜΕ

Καθώς η Τουρκία πλησιάζει προς τις προεδρικές και βουλευτικές εκλογές, οι οποίες θα διεξαχθούν κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, ο Ερντογάν βρίσκεται πίσω σε πολλές δημοσκοπήσεις. Η ανορθόδοξη πολιτική του για τη μείωση των επιτοκίων πυροδότησε μια νομισματική κρίση και ένα πληθωριστικό σπιράλ, ακόμη και πριν ο πόλεμος στην Ουκρανία προκαλέσει αύξηση των παγκόσμιων τιμών της ενέργειας και των τροφίμων. Η λίρα έχει χάσει περισσότερο από το ένα τέταρτο της αξίας της φέτος και ο ετήσιος πληθωρισμός ανέρχεται στο 80%, βαθαίνοντας τη φτώχεια μεταξύ των κύριων υποστηρικτών του Ερντογάν από την εργατική τάξη και την κατώτερη μεσαία τάξη.

Πολιτικοί αναλυτές λένε ότι ο πρόεδρος θα χρειαστεί όσο το δυνατόν περισσότερη βοήθεια από τα μέσα ενημέρωσης, αν πρόκειται να παρατείνει τη θητεία του για τρίτη δεκαετία στην ηγεσία της Τουρκίας.

Πώς αλλάζει η ατζέντα

Ο Αλτούν, ο άνθρωπος που διευθύνει τη μηχανή των μέσων ενημέρωσης, ήταν ελάχιστα γνωστός στον κλάδο των ειδήσεων το 2018, όταν ο Ερντογάν τον όρισε πρόεδρο της νεοϊδρυθείσας Διεύθυνσης Επικοινωνίας του. Ο Αλτούν, 45 ετών, εργαζόταν προηγουμένως σε πανεπιστήμια και στη συνέχεια σε φιλοκυβερνητική δεξαμενή σκέψης.

Η Διεύθυνση, με ετήσιο προϋπολογισμό περίπου 680 εκατομμυρία λίρες (38 εκατομμύρια δολάρια), είχε ως αποστολή τον συντονισμό της κυβερνητικής επικοινωνίας. Προέκυψε από την παλιά Διεύθυνση Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, Τύπου και Πληροφόρησης, της οποίας ο κύριος ρόλος ήταν η έκδοση δελτίων τύπου σε δημοσιογράφους. Αλλά οι αρμοδιότητές της φτάνουν πολύ παραπάνω, συμπεριλαμβανομένης της αντιμετώπισης “συστημικών εκστρατειών παραπληροφόρησης” κατά της Τουρκίας μέσω μιας μονάδας που η Διεύθυνση ίδρυσε φέτος.

Ο οργανισμός απασχολεί παρατηρητές μέσων ενημέρωσης, μεταφραστές και προσωπικό νομικών και δημοσίων σχέσεων εντός και εκτός Τουρκίας. Διαθέτει 48 ξένα γραφεία σε 43 χώρες παγκοσμίως που παραδίδουν στα κεντρικά γραφεία εβδομαδιαίες εκθέσεις σχετικά με το πώς παρουσιάζεται η Τουρκία στα ξένα μέσα ενημέρωσης.

«Πρόκειται για μια τεράστια δομή, αλλά οι αποφάσεις λαμβάνονται στην κορυφή από τον Αλτούν και τους αναπληρωτές του”, δήλωσε το άτομο, μιλώντας χωρίς εξουσιοδότηση υπό τον όρο της ανωνυμίας.

Όταν προκύπτουν σημαντικές ειδήσεις που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν προβλήματα για τον Ερντογάν ή την κυβέρνησή του – ιδίως γεγονότα που αφορούν την οικονομία ή τον στρατό – ο Αλτούν επικοινωνεί συνήθως με συντάκτες και ανώτερους ανταποκριτές για να καθορίσει ένα σχέδιο κάλυψης, είπε το άτομο αυτό.

Μετά την παραίτηση του Αλμπαϊράκ από τη θέση του υπουργού Οικονομικών, επικαλούμενος λόγους υγείας, τέσσερις πηγές δήλωσαν ότι το μήνυμα του Αλτούν προς τα μέσα ενημέρωσης ήταν να παραμείνουν σιωπηλοί μέχρι ο Ερντογάν αποδεχθεί την παραίτηση με δήλωσή του το επόμενο βράδυ. Μόνο τότε αναφέρθηκε η παραίτηση του Αλμπαϊράκ από τους μεγάλους τουρκικούς τηλεοπτικούς σταθμούς και τις εφημερίδες.

«Τριάντα ώρες περιμέναμε το πράσινο φως σχετικά με την κάλυψη», δήλωσε ένας βετεράνος συντάκτης του κρατικού ραδιοτηλεοπτικού φορέα TRT. Το TRT δεν ανταποκρίθηκε σε αίτημα για σχολιασμό.

Ο Ερντογάν αντιμετώπισε μια άλλη κρίση τον Φεβρουάριο του 2020, η οποία έκανε τη Διεύθυνση να έρθει σε επαφή με τους επικεφαλής των ειδησεογραφικών γραφείων: Μια αεροπορική επιδρομή στη βορειοδυτική Συρία, όπου επιχειρούσαν τότε ρωσικά αεροσκάφη, σκότωσε περισσότερους από 30 Τούρκους στρατιώτες. Ήταν η πιο θανατηφόρα επίθεση στις ένοπλες δυνάμεις της Τουρκίας εδώ και τρεις δεκαετίες.

Ωστόσο, το επόμενο πρωί, οι κύριοι τηλεοπτικοί σταθμοί είχαν να πουν μια διαφορετική ιστορία: μια διαμάχη με την Ευρωπαϊκή Ένωση για τους Σύρους μετανάστες. Η κάλυψη της επίθεσης περιορίστηκε σε επίσημες κυβερνητικές δηλώσεις.

«Ζητήθηκε να μην κοινοποιηθούν τις πληροφορίες», δήλωσε στο Reuters μια άλλη πηγή, βετεράνος δημοσιογράφος. «Σε αυτή την περίπτωση δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις τίποτα άλλο εκτός από τις επίσημες δηλώσεις».

Ο ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος απέρριψε τους ισχυρισμούς αυτών των πηγών και ερωτηθείς αν γενικότερα αν η Διεύθυνση παρέχει συγκεκριμένες οδηγίες στα δημοσιογραφικά γραφεία. Ωστόσο εξήησε ότι είναι «απολύτως φυσικό, ωστόσο, να ενημερώνονται οι δημοσιογράφοι για το πλαίσιο ορισμένων δημόσιων δηλώσεων, προκειμένου να αποτραπεί η παραπλάνηση του κοινού. Τέτοιες ενημερώσεις παρέχονται μέσω διαφόρων καναλιών».

Συμφωνίες και δυσπιστία

Μια σειρά εξαγορών σε διάστημα μεγαλύτερο της δεκαετίας έφερε τους κυριότερους ομίλους μέσων ενημέρωσης στα χέρια εταιρειών και ατόμων που πρόσκεινται στον Ερντογάν και το AKP.

Η κρατική επιρροή στα μέσα ενημέρωσης σκλήρυνε μετά την απόπειρα πραξικοπήματος του 2016, για την οποία ο Ερντογάν κατηγόρησε τους υποστηρικτές του εξόριστου κληρικού Φετουλάχ Γκιουλέν. Ο Γκιουλέν αρνείται οποιαδήποτε ανάμειξη. Χρησιμοποιώντας εξουσίες έκτακτης ανάγκης, η κυβέρνηση της Τουρκίας έκλεισε περίπου 150 μέσα ενημέρωσης, πολλά από τα οποία φέρονται να είχαν δεσμούς με τον Γκιουλέν. Ο Γκιουλέν δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό σχετικά με το τοπίο των μέσων ενημέρωσης στην Τουρκία.

Η τελευταία μεγάλη εξαγορά μέσων ενημέρωσης έγινε το 2018, όταν ο μεγιστάνας των ειδήσεων Αϊντίν Ντογκάν, ο οποίος ήταν αντίπαλος του Ερντογάν, πούλησε τη Hurriyet και άλλα ειδησεογραφικά μέσα ενημέρωσης στον φιλοκυβερνητικό όμιλο Demiroren Group, οι επιχειρήσεις του οποίου εκτείνονται στην ενέργεια, τα λαχεία και τα ακίνητα. Ο Dogan είχε προηγουμένως αντιμετωπίσει επί χρόνια κυβερνητικές πιέσεις στην επιχείρησή του, συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων περιουσιακών στοιχείων που, σύμφωνα με τους επικριτές, εξαναγκάστηκαν από την κυβέρνηση και μιας διαδήλωσης υποστηρικτών του Ερντογάν στα γραφεία της εφημερίδας του Hurriyet.

Η εξαγορά της Dogan ολοκλήρωσε τη μετατόπιση των κυρίαρχων μέσων ενημέρωσης πίσω από τον Ερντογάν. Τα οικονομικά έγγραφα, που εξέτασε το Reuters, δείχνουν ότι η εξαγορά επιβάρυνε την Demiroren, τον μεγαλύτερο ιδιοκτήτη μέσων ενημέρωσης της χώρας. Η επιχείρηση μέσων ενημέρωσης του ομίλου κατέγραψε καθαρή ζημία 1,75 δισεκατομμυρίων λιρών μετά τη συμφωνία το 2018 (97 εκατομμύρια δολάρια με σημερινές συναλλαγματικές ισοτιμίες και 330 εκατομμύρια δολάρια εκείνη την εποχή), σύμφωνα με τα έγγραφα. Αυτή ήταν μια απότομη αύξηση από μια ζημία 468 εκατομμυρίων λιρών το προηγούμενο έτος. Ο όμιλος είχε χρέος άνω των 2,8 δισ. δολαρίων, όπως προκύπτει από τα έγγραφα.

Οι εφημερίδες και οι ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί που επιβίωσαν και εξακολουθούν να ασκούν κριτική στην κυβέρνηση αντιμετωπίζουν το «ρόπαλο» της ρυθμιστικής αρχής των μέσων ενημέρωσης, δήλωσε ο Οσμάν Βεδούντ Εσιντίρ, καθηγητής δημοσιογραφίας στο Πανεπιστήμιο Φιράτ στο Ελαζίγκ, που εργαζόταν στο παρελθόν για τη ρυθμιστική αρχή BIK, αποχωρώντας το 2018.

Όταν το BIK κρίνει ότι ένα άρθρο έχει παραβιάσει τον κώδικα δεοντολογίας της, τιμωρεί την εν λόγω εφημερίδα αναστέλλοντας την κρατική διαφήμιση – τη διαφήμιση από την κυβέρνηση και τους συνδεδεμένους φορείς, όπως οι κρατικές τράπεζες.

Οι αναστολές διαφημίσεων που σχετίζονται με τη δεοντολογία και επιβλήθηκαν στις μεγαλύτερες εθνικές εφημερίδες, με έδρα την Κωνσταντινούπολη, υπερδιπλασιάστηκαν το 2020 σε 328 ημέρες από το προηγούμενο έτος.

Σχεδόν όλες οι αναστολές επιβλήθηκαν στις πέντε πιο γνωστές ανεξάρτητες εφημερίδες, που αποκλείστηκαν από περίπου 4 εκατομμύρια λίρες το 2020 από τις κρατικές διαφημιστικές πληρωμές, τις οποίες το BIK μοίρασε σε άλλες εφημερίδες, διαπίστωσε η επισκόπηση του Reuters.

Ο Ebubekir Sahin, ο οποίος ηγείται της RTUK, της ρυθμιστικής αρχής ραδιοφώνου και τηλεόρασης, είναι ένα από τα έξι σημερινά μέλη του συμβουλίου που διορίστηκαν από το ΑΚΡ και τους συμμάχους του. Το RTUK εξέδωσε 22 πρόστιμα αξίας 5 εκατομμυρίων λιρών (570.000 δολάρια τότε ή 275.000 δολάρια σήμερα) σε ανεξάρτητα κανάλια τους πρώτους έξι μήνες του περασμένου έτους, δήλωσε το μέλος του συμβουλίου του RTUK Ιλχάν Τασί, ένα από τα τρία μέλη που επιλέχθηκαν από τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Κανένα φιλοκυβερνητικό κανάλι δεν τιμωρήθηκε με πρόστιμο εκείνη την περίοδο, δήλωσε ο Ιλχάν Τασί στο Reuters.

Όταν ένα θέμα είναι επείγον, αξιωματούχοι του RTUK τηλεφωνούν στα δημοσιογραφικά γραφεία για να ζητήσουν αλλαγές στις εκπομπές, είπε ο Τασι, μέλος του συμβουλίου του RTUK. Ανέφερε ως παράδειγμα τις θανατηφόρες πυρκαγιές που μαίνονταν στα νοτιοδυτικά της Τουρκίας το περασμένο καλοκαίρι, οδηγώντας την κυβέρνηση να αποκαλύψει ότι τα πυροσβεστικά αεροσκάφη της βρίσκονταν σε κατάσταση διάλυσης.

Κατά τη διάρκεια των πυρκαγιών της Τουρκίας πέρυσι, ο Σαχίν είπε ότι το RTUK «επέστησε την προσοχή στις ιστορίες επιτυχίας, στις ανθρώπινες ιστορίες» προκειμένου να αντιμετωπίσει τις «παραμορφωμένες ειδήσεις».

Αξιωματούχοι της Διεύθυνσης του Altun στέλνουν τακτικά μηνύματα Whatsapp σε ειδησεογραφικά γραφεία mainstream μέσων ενημέρωσης καθοδηγώντας τα να τονίζουν ή να αποφεύγουν ορισμένα σχόλια από μέλη του υπουργικού συμβουλίου ή του κόμματος, σύμφωνα με screenshots που είδε το Reuters. Οι νομοθέτες του ΑΚΡ τηλεφωνούν επίσης τακτικά στα δημοσιογραφικά γραφεία για να απαιτήσουν να καλυφθούν ορισμένες ομιλίες ή να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται, σύμφωνα με αρκετούς δημοσιογράφους.

Το κρίσιμο τεστ των εκλογών


Ενόψει των προεδρικών και βουλευτικών εκλογών που θα διεξαχθούν έως τον ερχόμενο Ιούνιο, οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι μια άτυπη εξακομματική συμμαχία της αντιπολίτευσης θα εξασφαλίσει την πλειοψηφία στο κοινοβούλιο και ότι οι πιθανοί διεκδικητές θα μπορούσαν να νικήσουν τον Ερντογάν σε μια προεδρική αναμέτρηση.

Για τα μέσα ενημέρωσης, οι δημοτικές εκλογές του Μαρτίου 2019 δίνουν μια γεύση του τι συμβαίνει, λένε οι πολιτικοί αναλυτές. Το βράδυ της ψηφοφορίας, με καταμετρημένο το 98,8% των ψηφοδελτίων και τον Εκρέμ Ιμάμογλου του αντιπολιτευόμενου CHP να προηγείται στην Κωνσταντινούπολη, το κρατικό πρακτορείο Anadolu σταμάτησε απότομα να δημοσιεύει τα αποτελέσματα. Το Anadolu, το οποίο είναι η μόνη πηγή ενημέρωσης για τα αποτελέσματα των εκλογών, δεν εξήγησε τη διακοπή και δεν ανακήρυξε νικητή. Το Anadolu, το οποίο διανέμει ειδήσεις με βίντεο στα αγγλικά μέσω του Reuters, δεν απάντησε στο αίτημα του πρακτορείου ειδήσεων για σχολιασμό σχετικά με την κάλυψή του.

Άνθρωποι που εργάζονταν σε τέσσερις κύριες αίθουσες ειδήσεων περιέγραψαν μια κατάσταση σύγχυσης και παράλυσης εκείνο το βράδυ, καθώς οι διευθυντές περίμεναν μήνυμα από τη Διεύθυνση ή άλλους αξιωματούχους για το τι έπρεπε να κάνουν. Σε μια εφημερίδα, οι συντάκτες συγκεντρώθηκαν γύρω από ένα τραπέζι συζητώντας πώς να γράψουν τίτλους που θα περιέγραφαν τα αποτελέσματα με τρόπο που δεν θα αναστάτωνε την κυβέρνηση, είπε ένα άτομο που συμμετείχε. “Κυριολεκτικά πονούσαν προσπαθώντας να γράψουν τίτλους”, είπε ο βετεράνος δημοσιογράφος.

Ένας τηλεοπτικός συντάκτης δήλωσε ότι το μήνυμα που έδωσαν οι διευθυντές της αίθουσας σύνταξης στο προσωπικό ήταν να “συμπεριφέρονται σαν να μην υπήρχε κανένα πρόβλημα ή καμία ασυνήθιστη κατάσταση”. Καθώς και τα δύο κόμματα κήρυξαν τη νίκη στην Κωνσταντινούπολη, τα κύρια τηλεοπτικά κανάλια κάλυψαν τις ομιλίες του Ερντογάν και του ΑΚΡ, αλλά αγνόησαν σε μεγάλο βαθμό τον Ιμάμογλου.

Μόνο το επόμενο πρωί το εθνικό εκλογικό συμβούλιο αποκάλυψε τα επίσημα πλήρη αποτελέσματα των ψήφων. Αυτό έδωσε στον Ιμάμογλου, το προβάδισμα στην Κωνσταντινούπολη. Το ΑΚΡ αμφισβήτησε το αποτέλεσμα, οδηγώντας σε επανακαταμέτρηση και τελικά σε επανάληψη, την οποία κέρδισε ο Ιμάμογλου με 54% των ψήφων.


Δεν υπάρχουν σχόλια

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.