Tελευταια Νεα

Τρίτη, Απριλίου 19, 2022

Συμβαίνει κάθε δέκα χρόνια... Ο Οικουμενικός Πατριάρχης τέλεσε τον Αγιασμό για την έναρξη της Εψήσεως του Αγίου Μύρου






Πρόκειται για μια διαδικασία που τελείται κάθε δέκα χρόνια, αποκλειστικά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο (κατ᾿ αρχαίο προνόμιο). Πρώτη φορά η τελετή παρασκευής του πραγματοποιήθηκε στα 1903, επί Πατριαρχίας Ιωακείμ του Γ’.


H A.Θ. Παναγιότης, ο Πατριάρχης, χοροστάτησε, το πρωΐ της Μ.Δευτέρας, 18 Απριλίου 2022, στον Π. Πατριαρχικό Ναό, κατά την Θεία Λειτουργία των Προαγιασμένων Δώρων.

Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας ο Παναγιώτατος μετέβη εν πομπή στο Κουβούκλιο παρασκευής και εψήσεως του Αγίου Μύρου, παρουσία των Αρχιερέων, της Πατριαρχικής Αυλής, και πιστών, όπου τέλεσε τον Αγιασμό, με τον οποίο ράντισε και αγίασε τους λέβητες.

Στη συνέχεια ανέγνωσε την ειδική ευχή για την έναρξη της διαδικασίας παρασκευής του Αγίου Μύρου και έριξε στους λέβητες ποσότητα ελαίου, οίνου, αρωμάτων και ανθέων, και ακολούθως άναψε την φωτιά για την έναρξη της εψήσεως.

Αμέσως μετά, διάβασε το πρώτο κεφάλαιο από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο. Ακολούθως, Αρχιερείς και κληρικοί συνέχισαν, διαδοχικά, την ανάγνωση κεφαλαίων από το Ιερό Ευαγγέλιο. Το απόγευμα της ίδιας ημέρας, ο Πατριάρχης, χοροστάτησε στην Ιερά Ακολουθία του Νυμφίου.

Το Άγιο Μύρο είναι ένα μείγμα λαδιού που αποτελείται από 57 διαφορετικά φαρμακευτικά φυτά και αρωματικές ουσίες. Αιθέρια έλαια, δρόγες, αρωματικά φυτά και ροδέλαιο, μεταξύ άλλων, ανακατεύονται μαζί και σιγοβράζουν. Αυτά τα υλικά, με διάφορες προσθήκες και αφαιρέσεις, εμφανίζονται σε εκκλησιαστικούς καταλόγους ήδη από τον 8ο αιώνα και φθάνουν έως και τον 19 ο αι. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη μαστίχα Χίου, την ίριδα, τη νάρδο, φύλλα ινδικού, το κιννάμωμο, τον μόσχο, την αγγελική, τα μύρα, το μυροβάλανο, το σάψιχο, τον οίνο, το έλαιο, τη ζινγκίβερη κ.ά.

Ο τρόπος και η τελετή παρασκευής:

Ως τονίσαμε, η τελετή ξεκινάει Κυριακή των Βαΐων. Ο Πατριάρχης, μετά από ειδική ευχή, αναθέτει στον Μυρεψό, που προΐσταται της ομάδας των Μυρεψών (καλείται και Άρχοντας Μυρεψός), την ευθύνη της όλης διαδικασίας παρασκευής και ψησίματος (το ψήσιμο ονομάζεται «έψησις»). Οι Μυρεψοί κατέχουν σημαίνοντα ρόλο στην τελετή, καθώς είναι επιστήμονες φαρμακοποιοί και χημικοί, οι ειδικές γνώσεις των οποίων είναι πολύτιμες για την παρασκευή και ολοκλήρωση της διαδικασίας.

Το ψήσιμο γίνεται σε έναν κατάλληλο για τον σκοπό αυτό χώρο, ειδικά διαμορφωμένο, στον περίβολο του Πατριαρχείου. Τη Μεγάλη Δευτἐρα το πρωί, μετά το πέρας της Προηγιασμένης Θείας Λειτουργίας, ο Πατριάρχης ραντίζει με αγιασμό τους λέβητες, τα υλικά και τα σκεύη, εντός των οποίων θα συγκεντρωθεί το Μύρο. Λίγο αργότερα, ο ίδιος ο Πατριάρχης θα ανάψει εναν προς έναν τους συνολικά πέντε λέβητες, στους οποίους, ως καύσιμη ύλη, έχουν χρησιμοποιηθεί φθαρμένα εκκλησιαστικά βιβλία και έντυπα και παλαιά ξύλα από διάφρα μέρη του ναού, που πλέον δεν είναι χρήσιμα και λειτουργικά (παλαιά στασίδια κ.ά.). Κατόπιν, ο Πατριάρχης θα ξεκινήσει την ανάγνωση ευαγγελικών περικοπών, και θα συνεχίσουν αρχιερείς και λοιποί ιερείς.

Ο Καθαγιασμός:


Η παραπάνω διαδικασία θα ακολουθηθεί τη Μεγάλη Τρίτη και Μεγάλη Τετάρτη. Έως τότε, το μύρο, διαυγές πλέον, θα μεταγγιστεί σε ειδικούς και μεγάλους αργυρούς αμφορείς, σε μικρότερα αντίστοιχα δοχεία και σε αλαβόστρινα και όλα μαζί θα μεταφερθούν στο παρεκκλήσι του Αγίου Ανδρέα. Από εκεί, με αρχιερατική και ιερατική πομπή, προεξάρχωντος του Οικουμενικού Πατριάρχη, θα μεταφερθούν στον Πατριαρχικό Ναό, όπου θα τοποθετηθούν γύρω και επάνω επί της Αγίας Τράπεζας. Στη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας θα γίνει και ο Καθαγιασμός του Μύρου, το οποίο πλέον καθίσταται σε «Άγιο» Μύρο και αποστέλλεται σε όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες προκειμένου να χρησιμοποιηθεί κατά το Μυστήριο του Χρίσματος, το οποίο τελείται μαζί με αυτό του Βαπτίσματος.

« Προηγουμενη
Επομενη »