Tελευταια Νεα

Δευτέρα, Νοεμβρίου 01, 2021

ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ στο ΠΝ, μετά τις FDI HN, τα MH-60R και τις τορπίλες, έρχονται M Class, Alkmaar και Gowind HN







navaldefence.gr_Πριν το καλοκαίρι του 2020, είχαμε γράψει ένα άρθρο, που θα μπορούσε κανείς να το πει προφητικό. Χωρίς περιστροφές, είχαμε γράψει πως “Θα είμαστε σαφείς για μια ακόμη φορά, ακόμη κι αν “ακουστούμε” τραγικοί. Είτε ας εκσυγχρονίσουμε το ΠΝ, είτε ας το καταργήσουμε. Δεν υπάρχει μέση λύση, τα “μεσοβέζικα” μας τελείωσαν εδώ και χρόνια“. Αν δεν μας πιστεύετε, διαβάστε το απευθείας στο παρακάτω άρθρο μας.

Ξέρετε, είχαμε κουραστεί όλα αυτά τα χρόνια. Από τη μια, οι παλινωδίες της προηγούμενης κυβέρνησης, με το “παίρνουμε FREMM”, “δεν παίρνουμε FREMM”, “εκσυγχρονίζουμε τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, καλά μπορεί και όχι”, “θέλομεν MH-60R ίσως και να μην θέλουμε ή να μην βιαζόμαστε”, αλλά να πούμε πως το «έργο» το βλέπαμε έτσι από το 2008. Βέβαια ας μην είμαστε σκληροί, είχαμε τον και τον … εκσυγχρονισμό των Ρ-3Β. Το ότι δεν βλέπουμε να πετάει εκσυγχρονισμένο Ρ-3Β πέρα από το refurbished P-3B, 6 χρόνια μετά, είναι μάλλον τυχαίο. Όταν θα έχουμε τα εκσυγχρονισμένα Ρ-3Β, ΑΝ τα παραλάβουμε ποτέ, τότε θα είναι μάλλον υπερβολή, καθώς το 80% της «δουλειάς» τους μπορούν να τη «βγάζουν» τα UAVs.

To Μάρτιο του 2020 είχαμε την ασύμμετρη απειλή του Έβρου. Δεκάδες χιλιάδες υποψήφιοι μετανάστες, προσπάθησαν, με την ανοιχτή βοήθεια των τουρκικών αρχών (μάλλον προτροπή), να “διασπάσουν” τα σύνορα και να μπουν στη χώρα μας από τον Έβρο. Οι άγριες τουρκικές διαθέσεις δεν μας έπιασαν απροετοίμαστους. Οι “εγκαταλελειμμένες” Ένοπλες Δυνάμεις, μαζί με τα Σώματα Ασφαλείας, έκαναν υποδειγματικά το καθήκον τους. Υπήρχε βέβαια και η εσωτερική “προτροπή” να αφήσουμε 100.000 μετανάστες να “περάσουν”, αλλά ευτυχώς, αντέξαμε, και από την εξωτερική αλλά και την εσωτερική “πίεση”.

Το Μάιο του 2020, είχαμε όμως κουραστεί, το επαναλαμβάνουμε, δεν μπορούσαμε να βλέπουμε το ΠΝ σε αυτή την κατάσταση. Γράφαμε και γράφαμε και ξαναγράφαμε για την ανάγκη πλοίων για το Στόλο, και τίποτα δεν γινόταν. Οι Adelaide πήγαν στη Χιλή, κι αυτό ήταν μεγάλη ψυχολογική “ήττα” για τη συντακτική ομάδα. Ευτυχώς δεν είχαμε στοιχηματίσει, το θεωρούσαμε σίγουρο πως θα τις αγοράζαμε, με βάση τη λογική. Είχαμε έτοιμα άρθρα για τους SM-2 στο ΠΝ, και μείναμε με τη “γλύκα” (πίκρα), ενώ οι Adelaide σήκωσαν σημαία Χιλής. Άντε να βρεις άλλα πλοία μετά εν έτει 2020, που να αξίζουν και να μην θέλουν εκσυγχρονισμό.

Το καλοκαίρι του 2020, ο καλός μας γείτονας Ερντογάν, αποφάσισε να αποδείξει, πέραν κάθε αμφιβολίας, ότι χρειαζόμαστε το Πολεμικό μας Ναυτικό. Και το χρειαζόμαστε όχι απλά ετοιμοπόλεμο, αλλά υπερσύγχρονο. Αλλιώς, θα αναγκαστούμε να πάμε σε μια πολύνεκρη διαμάχη. Αν δεν ήταν εκεί τα πλοία του Στόλου, για να προστατεύσουμε τα δίκαιά μας, θα έπρεπε να εμπλακούμε σε επιχειρήσεις. Το ΠΝ, και οι Ένοπλες Δυνάμεις, κατάφεραν να νικήσουν σε μια νέα μορφή πολέμου. Κι αν χρειαστεί, επακουμβίζουν και τον αντίπαλο (όχι πολύ, τόσο δα).

Το θέμα είναι, πως πολλά έπρεπε να γίνουν, και έχουμε καθυστερήσει στις αποφάσεις, όχι πολύ, καμιά 15αριά χρόνια μόνο. Έπρεπε να βρεθούν και λεφτά, και πλοία. Κι όλα αυτά, να μπορούμε να τα αντέξουμε οικονομικά, αλλά και να μπορέσουμε να τα πάρουμε εγκαίρως, πριν δούμε τουρκικές ασκήσεις στα ανοιχτά της Αίγινας.

Βέβαια, την ίδια στιγμή, το καλοκαίρι του 2020, η Naval Group συνέχιζε δυναμικά τις συζητήσεις για πλοία αεράμυνας περιοχής με επίκεντρο τις Belh@rra Helleniques. Οι πληροφορίες έλεγαν πως τον Ιούλιο του 2020, το πολύ, θα είχαμε υπογραφές. Παράλληλα, είχε περάσει από το ΑΝΣ, μαζί με τις Belharra, και η θετική εισήγηση για την απόκτηση 4 αμερικανικών LCS, MMSC Variant. Βέβαια, οι συζητήσεις για τις LCS ήταν πιο πίσω, αλλά ήταν αυτό που λέμε “σε καλό δρόμο”.

Φυσικά, το ΠΝ ήταν πολύ πιο κοντά στις υπογραφές για ελικόπτερα ASW MH-60R. Την ίδια στιγμή “έτρεχαν” διαγωνισμοί για τορπίλες και αντίμετρα, ενώ ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ είχε επίσης μορφή επίσημη, με τη μορφή του “ανταγωνιστικού διαλόγου”. Βέβαια, τότε μιλάγαμε για ποσό ανάμεσα στα 120 με 160 εκ. ευρώ, όσο δηλαδή είχε προβλέψει η προηγούμενη πολιτική ηγεσία να επενδυθούν στα πλοία.

Οι διαπραγματεύσεις για τις 2 Μπελαρά (Μπελαρά λέγονται, ούτε Μπελάρα, ούτε Μπελχάρα, ούτε Μπουχάρα), κάποια στιγμή σταμάτησαν και μάλιστα απότομα. Αιτία ο “λογαριασμός” των 3,4 δις, που δεν μπορούσε να γίνει αποδεκτός ούτε από το ΠΝ, ούτε από την Κυβέρνηση. Μια απόφαση απολύτως λογική, καθώς θα ήταν κατασπατάληση πολύτιμου δημοσίου χρήματος. Πολλοί εκφράστηκαν με ύβρεις, με ειρωνείες, με κατηγορίες (προς το ΠΝ, την Κυβέρνηση, εμάς) αλλά κανείς δεν ζήτησε συγγνώμη όταν τελικά με λιγότερα χρήματα, 3 δις αντί για 3,4, πήραμε 3 πλοία αντί για 2.

Κάπου εκεί, μετά το καλοκαίρι του 2020, ΥΕΘΑ, ΑΓΕΕΘΑ, ΑΓΕΝ, ΑΝΣ κοκ λογικά πρέπει να έκατσαν σε ένα τραπέζι, και να σχεδίασαν το Μέλλον. Οι αποσπασματικές αγορές τέλος, η σπατάλη τέλος, λύσεις στυλ Super Vita, που έχει φτάσει το 7ο πλοίο να έχει κοστίσει μπορεί και τα 400 εκ. ευρώ, τέλος. Οι αποφάσεις θα παρθούν από το ΠΝ, κανείς δεν προηγείται, κανείς δεν έχει πλεονέκτημα. Όποιος φέρει καλύτερη πρόταση, θα τα πάρει όλα. Ή τίποτα.

Κάποιοι πίστεψαν πως αυτή η αναδιοργάνωση των Ενόπλων Δυνάμεων, θα είχε γεύση ΕΜΠΑΕ. Πήραμε κάποτε από Γερμανία Leopard 2, Type 214 HN, από ΗΠΑ 60 F-16C/D Block 52+, από Γαλλία Mirage 2000-5Mk2, ας δώσουμε και τις Super Vita στη Μεγάλη Βρετανία. Αγοράζαμε από παντού, λες και είχε λογική η όλη ιστορία. Μερικοί λοιπόν θεώρησαν πως αφού πήραμε το 2020 τα Rafale, οι FDI HN τέλος. Το τι έγινε τελικά, το έχει γράψει η ιστορία. Και οι Κασσάνδρες πήγαν «κουβά» (θα αρχίσουμε να γράφουμε και για ποδόσφαιρο σε λίγο).

Είμαστε τώρα στο τέλος του 2021. Φυσικά τα MH-60R αγοράστηκαν, σε μια παραγγελία 4 ελικοπτέρων, που θα παραδοθούν το 2024 και μετά, και άλλων 3 σαν option, που έχουν την ίδια τιμή που “κλειδώσαμε” για τα MH-60R αλλά θα έρθουν αρχές του 2022! Δηλαδή, από το 2022 το ΠΝ θα έχει τα καλύτερα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα στον κόσμο, και τα πληρώματά του θα εκπαιδεύονται εναντίον των κορυφαίων υποβρυχίων Type 214HN.

Την ίδια στιγμή, το ΠΝ επέλεξε την FDI HN, σε μια απίστευτη χαμηλή τιμή, που όπως έχουμε γράψει, μάλλον δεν θα έχει κέρδος για τη Naval Group. Αυτό βέβαια εμάς σαν Ελλάδα δεν μας ενδιαφέρει, τα πλοία θέλαμε στην καλύτερη τιμή, και το ΠΝ με τη διαπραγμάτευσή του, τα πήρε. Την ίδια στιγμή, το ΠΝ έχει “κλειδώσει” και τιμή για ελαφριές φρεγάτες Gowind HN, που θα τις πάρει κι αυτές στην τιμή που θέλει, χωρίς όμως να έχει “δεσμευτεί”! Βέβαια, το λέμε ξεκάθαρα, αν η Naval Group δεν δώσει αυτά που θέλουμε, το ΠΝ θα πάει “αλλού”! Προφανώς και προηγείται η NG, αλλά το ΠΝ πλέον έχει το πάνω χέρι στις διαπραγματεύσεις, οι λογικές υποτέλειας τελείωσαν. Αυτό δεν το ήθελαν κάποιοι, το πέτυχαν στο ΥΠΕΘΑ και το ΓΕΝ.

« Προηγουμενη
Επομενη »