Το Bloomberg στέκεται στο πλευρό της Ελλάδας στο θέμα των Γλυπτών του Παρθενώνα, «αδειάζει» την Βρετανία και ζητάει από το Βρετανικό Μουσεί...
Το Bloomberg στέκεται στο πλευρό της Ελλάδας στο θέμα των Γλυπτών του Παρθενώνα, «αδειάζει» την Βρετανία και ζητάει από το Βρετανικό Μουσείο να επιστρέψει τα μάρμαρα πίσω στη χώρας όπως έκανε πρόσφατα και το Βατικανό.
Ο πάπας Φραγκίσκος και η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία επέστρεψαν πίσω στην Ελλάδα τον περασμένο μήνα θραύσματα των Γλυπτών του Παρθενώνα που βρίσκονταν για περίπου έναν αιώνα στα μουσεία του Βατικανού. Όπως ανέφερε το Bloomberg πλέον ήρθε η ώρα να ακολουθήσει και Βρετανία το παράδειγμα του Βατικανού.
Το άρθρο τόνιζε ότι ο πάπας Φραγκίσκος και το Βατικανό έβαλαν στο όλο θέμα και το επίπεδο της θρησκείας και συμφώνησε με την άποψη της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα.
Μάλιστα μετά την κίνηση του πάπα Φραγκίσκου, ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, είχε δηλώσει ότι την πράξη αυτή πρέπει να ακολουθήσει και η Βρετανία.
Ο πάπας δεν λογάριασε τις αντιρρήσεις των μουσείων
«Φυσικά, στην εξέλιξη βοήθησε σημαντικό το γεγονός ότι ο πάπας Φραγκίσκος είχε την εξουσία να λάβει μονομερώς μια απόφαση», σημειώνει ο Andrea Rurale, διευθυντής μεταπτυχιακών σπουδών στη διαχείριση και διοίκηση τεχνών στο Πανεπιστήμιο Bocconi του Μιλάνου.
Αυτό του έδωσε τη δύναμη να παρακάμψει τις διαφωνίες ορισμένων στα Μουσεία του Βατικανού.
Άκαμπτη η Βρετανία
Οι Βρετανοί, πάντως, δεν δείχνουν να αλλάζουν την άκαμπτη στάση τους για το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Ο πρωθυπουργός Ρίσι Σούνακ, απέκλεισε το ενδεχόμενο τροποποίησης ενός βρετανικού νόμου του 1963 που απαγορεύει σε μεγάλο βαθμό στο Βρετανικό Μουσείο να δίνει τα εκθέματα που έχει. Έτσι, ο δανεισμός των μαρμάρων ως μέρος μιας συμφωνίας για εκ περιτροπής φιλοξενία βασισμένη σε πολιτιστικές ανταλλαγές θα ήταν ο μόνος τρόπος να ξεπεραστεί αυτό το νομικό εμπόδιο.
Το Βρετανικό Μουσείο πάντως, έχει… στυλώσει τα πόδια και αρνείται οποιαδήποτε συζήτηση για «πολιτιστική ανταλλαγή» των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Το Parthenon Project, ένας οργανισμός υπό την προεδρία του πρώην υπουργού Πολιτισμού του Ηνωμένου Βασιλείου, Ed Vaizey, που συνεργάζεται με το Βρετανικό Μουσείο και το Μουσείο της Ακρόπολης για την εξεύρεση λύσης, παραδέχεται ότι και οι δύο πλευρές πρέπει να «συμφωνήσουν ότι διαφωνούν» σχετικά με την ιδιοκτησία. Αντίθετα, προτείνει μια πολιτιστική συνεργασία που θα έφερνε τα κειμήλια πίσω στην Αθήνα, ενώ ελληνικά αριστουργήματα θα μπορούσαν να στεγαστούν στο Βρετανικό Μουσείο ως αντάλλαγμα.
Το Βρετανικό Μουσείο όμως, λέει ότι μια τέτοια «πολιτιστική ανταλλαγή» δεν θα ήταν αποδεκτή από την Ελλάδα αφού θα αναγνώριζε τη βρετανική ιδιοκτησία. Η Αθήνα, από την πλευρά της, υποστηρίζει ότι η αφαίρεση των μαρμάρων ήταν μια πράξη λεηλασίας από τον Λόρδο Έλγιν πριν από τη δημιουργία του σύγχρονου ελληνικού κράτους.
Αγνόησαν την UNESCO
«Η θέση μας είναι σαφής: τα γλυπτά του Παρθενώνα αποκτήθηκαν νόμιμα σύμφωνα με τον τότε νόμο», λέει το Βρετανικό Μουσείο.
Η Βρετανία ισχυρίζεται ότι το κοινοβούλιο της χώρας αγόρασε τα μάρμαρα από τον Λόρδο Έλγιν το 1816 έναντι περίπου 350.000 λιρών (437.000 δολάρια σε σημερινά χρήματα), ενώ ο Έλγιν είχε εξαρχής λάβει έγκριση από την Οθωμανική Αυτοκρατορία να αφαιρέσει τα μάρμαρα.
Η ευκαιρία με την στέψη του Καρόλου
Όπως αναφέρεται στο άρθρο του Bloomberg, υπάρχει μια ευκαιρία επιστροφής των μαρμάρων πλέον, καθώς ο πάπας Φραγκίσκος δείχνει το δρόμο.
Στις 24 Ιουλίου 2024, η Ελλάδα θα γιορτάσει την 50η επέτειο της αποκατάστασης της δημοκρατίας της. Για να τιμήσει αυτήν την ημερομηνία, η Βρετανία θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο για ένα τεράστιο δώρο στον ελληνικό λαό.
Θα χρειαζόταν μια κοινοβουλευτική πράξη, αλλά ο βασιλιάς Κάρολος Γ’, ο οποίος έχει μιλήσει για την εγγύτητά του με την Ελλάδα ως γενέτειρα του πατέρα του, θα μπορούσε να είναι ένας κατάλληλος απεσταλμένος.
Η Laurence des Cars, διευθύντρια του Λούβρου, σημείωσε ότι ανήκει στις πρώτες γενιές επιμελητών που είναι ανοιχτές στο «να δώσουν πίσω κάτι όταν είναι λάθος».
Στα Μουσεία του Βατικανού, η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα πάντως, θεωρείται μια μεμονωμένη κίνηση που δεν έχει καμία σχέση με τα υπόλοιπα έργα τέχνης που φιλοξενούνται εκεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.