Tελευταια Νεα

Σάββατο, Οκτωβρίου 16, 2021

ThinkOutOfTheBox: Αντί για 4η φρεγάτα FDI HN ας αγοράσουμε ένα LHD Mistral 140





Η αγορά των 3 φρεγατών FDI HN ήταν μάλλον η αγορά της δεκαετίας για τις Ένοπλες Δυνάμεις. Θεωρούμε δεδομένο πως η αγορά αυτή θα συμπληρωθεί από 4 κορβέτες Gowind 2900, καθώς η τιμή που έχει διαπραγματευτεί το ΠΝ είναι τόσο χαμηλή, που άνετα “χωρούν” μαζί με τις φρεγάτες στον σχετικό προϋπολογισμό.

Σε ότι αφορά αυτόν, υπάρχουν αρκετές “διαμορφώσεις”. Όσοι παρακολουθούν τη φρεγατιάδα από την αρχή, θα θυμούνται πως ο προϋπολογισμός στην αρχή είχε εκτιμηθεί σε 5,5 δις ευρώ. Χωρίς καμία άλλη ενημέρωση, σε όλες τις ανακοινώσεις τους τελευταίους μήνες, το ποσό αυτό έχει περιοριστεί στα 5 δις. Θα σας πούμε, μετά λόγου γνώσεως, πως το ποσό ήταν από την αρχή αυτό, απλά κάποια στιγμή υπήρξε μια προσπάθεια αύξησης στα 5,5 δις.

Η προσπάθεια δεν έχει εγκαταλειφθεί απλά θα πρέπει να δει η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, μαζί με το υπουργείο Οικονομικών τον όποιο δημοσιονομικό χώρο. Μην ξεχνάμε, πως μετά το ΠΝ πρέπει να πάρει σειρά ο Στρατός, ενώ το ίδιο το ΠΝ έχει κι άλλες προτεραιότητες. Ας μην μιλήσουμε όμως τώρα για τα υποβρύχια, τις πυραυλακάτους, τα παράκτια περιπολικά και πάει λέγοντας. Θα τα δούμε ένα ένα στους επόμενους μήνες.

Τώρα ας λάβουμε ως δεδομένο πως ο προϋπολογισμός είναι 5 δις. Θεωρώντας πως οι 3 FDI HN, με όπλα (φόρτος μεγαλύτερος του 1), με Follow On Support, εκπαίδευση και υποδομές, κοστίζουν 2,9 δις ευρώ (πραγματικά εξαιρετική τιμή), έχουμε ακόμη 2,1 δις. Αν οι πληροφορίες μας από το περασμένο καλοκαίρι ευσταθούν, τότε ένα ποσό 100 εκ. ευρώ, πρέπει να υπολογιστεί για το σύστημα ECM που θα φορέσουν οι φρεγάτες σε δεύτερο χρόνο. Σύνολο λοιπόν 3 δις (το οποίο επιβεβαιώνεται από αρκετές πηγές). Για την ακρίβεια, το κόστος είναι περίπου 3,04 δις για “όλα”.

Τι κάνουμε με τα 2 εναπομείναντα δις; το ΠΝ αυτή τη στιγμή προσπαθεί να επαναλάβει το “θαύμα” των FDI HN με τις Gowind. Έτσι, η κάθε ελληνική Gowind με όπλα (πάλι φόρτος μεγαλύτερος του 1), με FOS, εκπαίδευση και υποδομές (σε πολλά κοινές με τις FDI HN), κοστίζουν λίγο πάνω από 400 εκ. ευρώ (ας πούμε 410 εκ,). Μια απίστευτη τιμή, αν σκεφτούμε πως τόσο μας έχει κοστίσει σχεδόν η 7η Super Vita, και μάλιστα χωρίς ορατή ημερομηνία περάτωσης.

Έτσι, 3 ελαφριές φρεγάτες (επιμένουμε να τις λέμε έτσι, γιατί άλλο η κορβέτα, άλλο η ελαφριά φρεγάτα), θα κοστίσουν περίπου 1,25 δις ευρώ, ενώ 4 Gowind HN θα κοστίσουν περίπου 1,65 δις ευρώ. Συνεπώς, με “οροφή” τα 5 δις έχουμε “περίσσευμα” 300 με 400 εκ. ευρώ (αν αγοράσουμε 4 Gowind αντί για 3). Με αυτά τα χρήματα, μπορούμε να κάνουμε κι έναν αξιοπρεπή εκσυγχρονισμό σε 2 ΜΕΚΟ200ΗΝ, ή να αγοράσουμε μια 5η Gowind HN (με μειωμένους φόρτους όπλων). Ακόμη καλύτερα (σχήμα λόγου, μια ακόμη επιλογή είναι), μπορούμε να αγοράσουμε τις 4 μεταχειρισμένες φρεγάτες Karel Doorman από Ολλανδία και Βέλγιο.

Γιατί όμως η κυβέρνηση μίλησε για 4η FDI HN; Ένα πλοίο, από τη στιγμή που είναι option αγοράς, θα έχει “κλειδωμένη” ίδια ακριβώς τιμή με τα πρώτα 3 πλοία. Έτσι το ΠΝ μπορεί να αποκτήσει μια FDI HN με 1 δις ευρώ, με όλα μαζί, αρκεί να την παραγγείλει μέχρι 18 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Δηλαδή, αν υποθέσουμε ότι υπογράφουμε το Δεκέμβρη του 2021, μέχρι το καλοκαίρι του 2023.


Μέχρι τότε θα ξέρουμε αν η οικονομία μας θα έχει σταθεροποιηθεί, κι αν τα ποσοστά αύξησης του ΑΕΠ, που θα φέτος προβλέπονται στο 6% θα επαληθευτούν. Αν το 2022 και το 2023, μαζί με το 2021, έχουμε μια αύξηση του ΑΕΠ συνολικά στο 15-20%, τότε σημαίνει πως το ποσοστό του χρέους μας προς το ΑΕΠ θα έχει μειωθεί ανάλογα. Ας μην μπλέξουμε όμως με οικονομικούς όρους περαιτέρω.

Αν λοιπόν το 2023 παραγγελθεί μια ακόμη FDI HN, τότε αυτή δεν χρειάζεται να είναι από αυτές του Γαλλικού Ναυτικού, αλλά να είναι ακόμη και η τελευταία στη σειρά παραγωγής. Έτσι, θα αποδοθεί το 2030 περίπου, που σημαίνει ότι μέχρι τότε, αν έχουμε αυξήσεις του ΑΕΠ πάνω από 5% ετησίως, θα έχουμε μια άνευ προηγουμένου μείωση του χρέους σαν ποσοστό επί του ΑΕΠ. Συνεπώς, ναι, την αντέχουμε, αν όλα πάνε καλά.


The French Command and Projection Ship FS Tonnerre, sails off the coast of North Carolina, Feb. 9, during Composite Training Unit Exercise. COMPTUEX is part of the 22nd MEU’s pre-deployment training program. The MEU is scheduled to deploy this spring.


Εκεί λοιπόν ακριβώς, ερχόμαστε να θέσουμε ένα νέο θέμα συζήτησης. Οι 3 ελληνικές FDI HN θα φέρουν 96 πυραύλους ASTER 30, ένα διόλου ευκαταφρόνητο νούμερο, ειδικά αν σκεφτούμε πως το ΠΝ θα επιχειρεί σε αγαστή συνεργασία με τα Rafale της ΠΑ και τους εκπληκτικούς Meteor. Συνεπώς, ναι μεν θα ήταν μια καλή εξέλιξη οι 96 να γίνουν 128. Υπάρχει άλλη επιλογή; Θεωρούμε πως ναι.

Μην ξεχνάμε, πως μετά τις 3 FDI HN & 4 Gowind HN, το ΠΝ γίνεται “γαλλικό”, και η Naval Group έχει το ΠΝ σαν τον μεγαλύτερο πελάτη της, εκτός του Γαλλικού φυσικά. Έτσι μπορούμε να δούμε αντί μιας 4ης FDI, το ΠΝ να αποκτήσει ένα LHD, δηλαδή ένα ελικοπτεροφόρο! Και δεν προτείνουμε να αποκτήσει ένα τεραστίων διαστάσεων Mistral 210 σαν αυτά που υπηρετούν με τα γαλλικό και αιγυπτιακό ναυτικά, αλλά ένα μικρότερο και “μαζεμένο” Mistral 140, που έμφορτο φτάνει τους 14.000 τόνους.



« Προηγουμενη
Επομενη »