Page Nav

HIDE

Pages

Classic Header

{fbt_classic_header}

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΣΚΛΑΒΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ

Breaking News:

latest

Πώς πετάνε οι Έλληνες πιλότοι των F-16 στο απόλυτο σκοτάδι με διόπτρες NVG; (φωτό, βίντεο)

Είναι η “αθέατη” πτυχή των αεροπορικών επιχειρήσεων σε μοίρες μαχητικών F-16, όπως είναι οι περισσότερες ελληνικές Μοίρες, με εξαίρεση...

ΠΑ: Πώς πετάνε οι Έλληνες πιλότοι των F-16 στο απόλυτο σκοτάδι με διόπτρες NVG; (φωτό, βίντεο)

Είναι η “αθέατη” πτυχή των αεροπορικών επιχειρήσεων σε μοίρες μαχητικών F-16, όπως είναι οι περισσότερες ελληνικές Μοίρες, με εξαίρεση την 114 ΠΜ της Τανάγρας (Mirage 2000/-5 και την 117 ΠΜ της Ανδραβίδας F-4E PI): Νυκτερινές πτήσεις με διόπτρες νυχτερινής όρασης.




Πρόκειται για μια δυνατότητα που εισήχθη στην ΠΑ μετά την άφιξη των F-16C/D Block 52+ το 2003 και σταδιακά υιοθετήθηκε μετά το 2005 από όλες τις πολεμικές Μοίρες που επιχειρούν με τον τύπο.

Η πτήση τη νύχτα σε μαχητικό έχει τεράστια διαφορά από την ημέρα. Είναι πιο δύσκολη και επικίνδυνη αλλά χάρις τα συστήματα που είναι διαθέσιμα και στην εκπαίδευση που έχουν οι χειριστές της ΠΑ είναι σε θέση να πετάνε με απόλυτη ασφάλεια.

Οι διόπτρες NVG (Night Vision Goggles) τύπου AN/AVS-9 (V) που προσαρμόζονται επί ειδικής υποδοχής στη κάσκα των ιπταμένων έχουν αποκλειστικό σκοπό να επεκτείνουν την ανθρώπινη όραση στο σκοτάδι.

Αποτελούν ουσιαστικά ένα οπτικό βοήθημα παρατήρησης που λειτουργεί με ενίσχυση του υπάρχοντος αστρικού φωτός, παράγοντας μια φωτοενισχυμένη οπτική εικόνα μετατοπισμένη ελαφρά προς το εγγύς υπέρυθρο οπτικό φάσμα.

Τα συστήματα αυτά αξιοποιούνται αποκλειστικά από τα πληρώματα των F-16C/D Block 52+, καθώς σε σχέση με τα παλαιότερης κατασκευής Block 30/50, είναι τα μόνα που διαθέτουν συμβατό φωτισμό στο πιλοτήριο.

Χάρις τα NVG, ο πιλότος ενός Block 52+ απολαμβάνει αυξημένη επίγνωση τακτικής κατάστασης καθώς δεν περιορίζεται πλέον από το περιορισμένο εύρος όρασης που παρέχει μονάχα στο πρόσθιο τόξο θέασης, η υπέρυθρη εικόνα του ατρακτηδίου ναυτιλίας του LANTIRN επί του HUD.

Με τον τρόπο αυτό κατά τη διάρκεια μιας νυχτερινής πτήσης με NVG, η όραση επεκτείνεται και έξω από το παράθυρο όρασης που παρείχε το HUD (με την υπέρυθρη εικόνα του FLIR από το LANTRN), με ευρεία όραση προς κάθε κατεύθυνση που κοιτάει ο χειριστής που τα φοράει.

Η χρήση τους επιτρέπει την υψηλής ποιότητα όραση τη νύχτα ιδιαίτερα σε περιοχές με έντονο εδαφικό ανάγλυφο προσφέροντας προφανή πλεονεκτήματα στην αντίληψη θέσης κατά τη διάρκεια της πτήσης στο σκοτάδι μέσα σε βουνά.


Οι συγκρίσεις στην εποχή “προ NVG” στη ΠΑ είναι καταλυτικές. Για τους χειριστές η είσοδος σε υπηρεσία των συστημάτων αυτών αποτέλεσε μια νέα εμπειρία, κάνοντας τη ζωή τους ευκολότερη όταν είναι υποχρεωμένοι να πετάξουν σε νυχτερινές αποστολές.




Μέχρι το 2005, οι πιλότοι που πετούσαν βράδυ, αντιμετώπιζαν το πλήρες σκοτάδι βασιζόμενοι σε συγκεκριμένα κάποια όργανα για να μπορέσουν να εκτελέσουν ναυτιλία. Με την έλευση και πλήρη αξιοποίηση των F-16C/D Block 52+, η ύπαρξη NVG συνδυαστικά και με το ατρακτήδιο νυχτερινής ναυτιλίας και σκόπευσης LANTIRN προσέφεραν πολύ περισσότερες δυνατότητες.

Υπάρχει όμως τεράστια διαφορά στις τακτικές που χρησιμοποιούνται την ημέρα σε σχέση με τη νύχτα. Ειδικά οι νέοι χειριστές σε μια Μοίρα είναι υποχρεωμένοι να αποκτήσουν πολλές γνώσεις και να κάνουν εξάσκηση αυτών των γνώσεων.

Στην αρχή η εμπειρία πτήσης στο σκοτάδι με μαχητικό –ιδίως σε χαμηλό ύψος – μπορεί να είναι δυσάρεστή έως και τρομακτική..Σταδιακά όμως με την εμπειρία όλα θα αρχίζουν να φαίνονται πιο απλά τη νύχτα.

Το ζητούμενο είναι – όπως σε όλα τα ειδικά αντικείμενα – οι νέοι αεροπόροι να εκπαιδευτούν και να εξοικειωθούν πλήρως με τις διαδικασίες. Όσο όμως και αν φαντάζει δύσκολο, με αρκετή προσπάθεια όλα θα φαίνονται από ένα σημείο και μετά πιο απλά και πιο εύκολα.