Tελευταια Νεα

Κυριακή, Νοεμβρίου 10, 2019

Αύριο ψηφίζονται οι κυρώσεις της ΕΕ στην Τουρκία για την Κύπρο: Που επικεντρώνονται - Τα κέρδη της Λευκωσίας


Αύριο οι Ευρωπαίοι ΥΠΕΞ ψηφίζουν το νομικό πλαίσιο για τις κυρώσεις εναντίον της Τουρκίας.Το νομικό πλαίσιο θα καθορίζει τις κυρώσεις οι οποίες θα επιβάλλονται σε νομικά και φυσικά πρόσωπα τα οποία εμπλέκονται στις παράνομες τουρκικές γεωτρήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ.

Οι κυρώσεις εστιάζονται σε πάγωμα περιουσιακών στοιχειών και σε απαγόρευση εισόδου στο έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αναλόγως, για νομικά και φυσικά πρόσωπα που θα περιληφθούν στη λίστα (παράρτημα) νομικών πράξεων.




Πέντε τουλάχιστον σημαντικά κέρδη αντανακλώνται για τη Λευκωσία, στο πλαίσιο των νομικών πράξεων για την επιβολή κυρώσεων κατά νομικών και φυσικών προσώπων, τα οποία συμμετέχουν, εμπλέκονται ή διαδραματίζουν ρόλο στις έκνομες δραστηριότητες της Τουρκίας, σε όλο το εύρος των θαλάσσιων ζωνών της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Το κείμενο της «λευκής λίστας» (empty annex) εξασφάλισε κατ’ αρχήν πολιτική συμφωνία από την Επιτροπή Μονίμων Αντιπροσώπων, Coreper, την περασμένη Τετάρτη και αύριο αναμένεται να υιοθετηθεί τυπικά, σε πολιτικό επίπεδο από τους υπουργούς Εξωτερικών.

Η τυπική πολιτική έγκριση των νομικών πράξεων θα ανοίξει πλέον τον δρόμο για τη συμπλήρωση του «παραρτήματός» τους, με ονόματα νομικών και φυσικών προσώπων, κάτι που προϋποθέτει βεβαίως τη σύμφωνο γνώμη των κρατών μελών.

Συγκλίνουσες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Κύπριος ΥΠΕΞ, Νίκος Χριστοδουλίδης, έχει ήδη κάνει προεργασία για τη συλλογή ονομάτων, νομικών και φυσικών προσώπων, τα οποία αναμένεται να υποβληθούν, συνοδευόμενα από τα απαραίτητα στοιχεία και την επίσης απαραίτητη αιτιολόγηση, προκειμένου να τεθούν ενώπιον της ομάδας εργασίας Relex. Ειδικότερα, τα κέρδη της Λευκωσίας επικεντρώνονται στα εξής πέντε σημεία του κειμένου νομικών πράξεων:

1. Όπως πληροφορούμαστε, η στόχευση των κυρώσεων αναφορικά με τα νομικά και τα φυσικά πρόσωπα δεν περιορίζεται στις γεωτρήσεις, αλλά είναι ευρύτατη και καλύπτει και τις σεισμικές έρευνες. Δηλαδή, καλύπτει όλο το φάσμα των έκνομων τουρκικών ενεργειών στις θαλάσσιες ζώνες της Κυπριακής Δημοκρατίας, από την πρώτη κιόλας στιγμή που εκδηλώθηκαν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται (βλέπε άλλη στήλη), κάτι επί του οποίου επέμεινε ο ΥΠΕΞ, Νίκος Χριστοδουλίδης, για ευνόητους λόγους.

2. Στο κείμενο των νομικών πράξεων, η ΕΕ καλεί και τρίτα κράτη μέλη να υιοθετήσουν ανάλογα μέτρα κυρώσεων κατά νομικών και φυσικών προσώπων που εμπλέκονται ή διαδραματίζουν ρόλο στις έκνομες ενέργειες της Τουρκίας στις θαλάσσιες ζώνες της Κύπρου.

3. Στο ζήτημα προηγούμενων συμβολαίων εταιρειών, η Νομική Υπηρεσία του Συμβουλίου εξέδωσε γνωμάτευση που καλύπτει απολύτως τις θέσεις της Λευκωσίας. Όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, η Νομική Υπηρεσία του Συμβουλίου επισήμανε στο πλαίσιο της εν λόγω γνωμάτευσης, ότι θα πρέπει να διακοπούν ακόμη και προηγούμενα συμβόλαια νομικών προσώπων που θα περιληφθούν στην εν λόγω λίστα περιοριστικών μέτρων. Σε πρακτικό επίπεδο, αυτό σημαίνει ότι ένα νομικό πρόσωπο που εμπλέκεται στις έκνομες δραστηριότητες της Τουρκίας και τοποθετείται στη λίστα, θα καταβάλει μεν σε μια τρίτη οντότητα το τίμημα εξόφλησης οφειλών προηγούμενων συμβολαίων –που δεν έχουν σχέση με τις κυπριακές θαλάσσιες ζώνες– π.χ. για αγορά υλικών στο παρελθόν, αλλά και το εν λόγω συμβόλαιο θα πρέπει να τερματιστεί.




Σημειώνεται ότι η Κυπριακή Κυβέρνηση επιδίωξε όπως διασφαλιστούν οι θέσεις της επί του ζητήματος των «προηγούμενων συμβολαίων», κατόπιν οδηγιών του ΥΠΕΞ, Νίκου Χριστοδουλίδη. Ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος, Πρέσβης Νίκος Αιμιλίου, ζήτησε και εξασφάλισε την τοποθέτηση της Νομικής Υπηρεσίας του Συμβουλίου, η οποία κοινοποίησε τη γνωμάτευσή της σε όλα τα κράτη μέλη, ικανοποιώντας τη θέση της Λευκωσίας.

Με βάση τη γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας του Συμβουλίου, η καταχώρηση μίας οντότητας/ενός νομικού προσώπου στο παράρτημα των εν λόγω περιοριστικών μέτρων, συνεπάγεται απαγόρευση και της συνέχισης ενός ήδη υφιστάμενου συμβολαίου μεταξύ ενός οικονομικού φορέα της ΕΕ και της στοχευμένης οντότητας, κάτι που μεταφράζεται σε διακοπή συμβολαίου.

4. Το κείμενο των νομικών πράξεων επισημαίνει ότι οι «μη εξουσιοδοτημένες ενέργειες» της Τουρκίας (βλέπε άλλη στήλη) λαμβάνουν χώρα στα χωρικά ύδατα, στην ΑΟΖ και την υφαλοκρηπίδα της Κυπριακής Δημοκρατίας, στη βάση και των πρόσφατων θέσεων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, δίνοντας απάντηση στην προσπάθεια γκριζαρίσματος των κυπριακών θαλάσσιων ζωνών.

5. Η Λευκωσία εξασφάλισε ακόμη ότι δεν μπορεί να υπάρξει εξαίρεση από τον κανόνα της επιβολής κυρώσεων, ακόμη και για «ανθρωπιστικές δράσεις», κάτι που είχε εγερθεί από κάποια κράτη μέλη, υπό το φως του μεταναστευτικού. Στην απόφαση που λήφθηκε κατέστη σαφές ότι δεν θα υπάρξει καμιά εξαίρεση και ότι εάν κάποιο κράτος μέλος ζητήσει μελλοντικά εξαίρεση για κάποιο νομικό πρόσωπο, λόγω ενδεχόμενης συμμετοχής σε ανθρωπιστική δράση, τότε το ζήτημα θα πρέπει να τεθεί ενώπιον των «28», τα οποία θα πρέπει να αποφασίσουν ομόφωνα για την παραχώρηση εξαίρεσης. Εξ αντανακλάσεως προκύπτει ευθέως ότι εάν ένα κράτος μέλος διαφωνήσει με την παροχή κάποιας εξαίρεσης, τότε αυτή δεν δύναται να εγκριθεί.






« Προηγουμενη
Επομενη »