Page Nav

HIDE

Pages

Classic Header

{fbt_classic_header}

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΣΚΛΑΒΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ

Breaking News:

latest

Reuters: Ποια ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία-κολοσσός εμπλέκεται με το «Grace 1» και το σπάσιμο του εμπάργκο στο Ιράν

Τις τελευταίες μέρες διαδραματίζεται ένα θρίλερ με το ιρανικό δεξαμενόπλοιο «Grace» και το φημολογούμενο λιμενισμό του στη Ελλάδα, με τι...


Τις τελευταίες μέρες διαδραματίζεται ένα θρίλερ με το ιρανικό δεξαμενόπλοιο «Grace» και το φημολογούμενο λιμενισμό του στη Ελλάδα, με τις ΗΠΑ να εκτοξεύουν απειλές και προειδοποιήσεις για κυρώσεις.

Όμως φαίνεται πως αυτή δεν είναι η μόνη σχέση του συγκεκριμένου πλοίου με τη χώρα μας.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει αποκλειστικό ρεπορτάζ του διεθνούς ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters το Μάρτιο του 2019 για το συγκεκριμένο πλοίο (Grace 1, πριν δηλαδή τη μετονομασία του), καθώς εμφανίζει πασίγνωστη ελληνική εταιρία πετρελαιοειδών, να συναλλάσσεται -και αυτή- μέσω πλοίου που ελέγχει και να μεταφορτώνει ιρανικό πετρέλαιο, το οποίο φέρεται να έχει “βαφτιστεί” ιρακινό.




Το ιρανικό πλοίο χάθηκε από τα συστήματα εντοπισμού το διάστημα 30 Νοεμβρίου έως 14 Δεκεμβρίου του 2018. Ξαφνικά επανεμφανίστηκε κοντά στις ακτές του Ιράν φορτωμένο -στα χαρτιά- με ιρακινό πετρέλαιο.

Βέβαια όταν επανεμφανίστηκε βρισκόταν 500χλμ μακριά από το λιμάνι που υποτίθεται είχε ανεφοδιαστεί με το ιρακινό πετρέλαιο.

Όταν λοιπόν επανεμφανίστηκε και με τις δεξαμενές του γεμάτες πετρέλαιο, το διάστημα 16-22 Ιανουαρίου 2019, το Grace 1 μεταφορτώνει το πετρέλαιο σε δυο μικρότερου μεγέθους τάνκερ, στα ανοικτά της Φουτζέιρα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ). Κάπου εδώ εντοπίζεται η παραβίαση των κυρώσεων που επέβαλλαν εκ νέου οι ΗΠΑ στην Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν.

Το ένα από τα δύο πλοία, σύμφωνα πάντα με το αποκλειστικό ρεπορτάζ του Reuters, ήταν το 130.000 τόνων “Kriti Island”, το πλοίο αυτό είχε ναυλωθεί από την εταιρία με έδρα τη Σιγαπούρη Blutide Pte Ltd αλλά διαχειρίστρια είναι η ελληνική εταιρία Avin International SA, γνωστής ελληνικής εφοπλιστικής οικογένειας.

Στη συνέχεια του ρεπορτάζ αναφέρεται, ότι το “Kriti Island” άδειασε το πετρέλαιο που είχε παραλάβει σε δεξαμενές αποθήκευσης στη Σιγκαπούρη το διάστημα 5-7 Φεβρουαρίου, με το Reuters να δηλώνει πως δεν κατάφερε να εντοπίσει ποιος προμηθεύθηκε στη συνέχεια αυτό το πετρέλαιο.

Όσον αφορά την επίσημη θέση της -ελληνικών συμφερόντων- εταιρίας, της Avin International, αυτή εκφράστηκε από τον διευθύνοντα σύμβουλο, Γιώργο Μυλωνά, ο οποίος επιβεβαίωσε ότι το “Kriti Island” είχε παραλάβει πετρέλαιο από το Grace 1.

Ωστόσο, αρνήθηκε για λογαριασμό της εταιρίας, οποιαδήποτε γνώση ότι το πετρέλαιο θα μπορούσε να είναι ιρανικό, με την Avin International να έχει πραγματοποιήσει όλους τους προβλεπόμενους ελέγχους (due diligence) για να βεβαιωθεί για την προέλευση του φορτίου.

Ο κύριος Μυλωνάς μάλιστα, έστειλε διά του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου το Πιστοποιητικό Προέλευσης (COO: Certificate of Origin) του φορτίου το οποίο είχε δοθεί από την εταιρία Blutide που είχε χρησιμοποιήσει το τάνκερ της Avin για να στείλει το πετρέλαιο στη Σιγκαπούρη.

Όντως, αναφέρει το Reuters, το Πιστοποιητικό αναφέρει ότι το πετρέλαιο φορτώθηκε στο Grace 1 στη Βασόρα του Ιράκ το διάστημα 10-12 Δεκεμβρίου 2018. Ο δε Γιώργος Μυλωνάς επέμεινε σε όλους τους τόνους ότι η εταιρία του είχε πραγματοποιήσει όλους τους απαραίτητους ελέγχους για καθένα εκ των εμπλεκομένων, εταιριών ή φυσικών προσώπων.

Κατέληξε ότι δεν τίθεται θέμα αμφιλεγόμενης προέλευσης του φορτίου, με αποτέλεσμα να προχωρήσει το “Kriti Island” στη φόρτωση και τη μεταφορά στη Σιγκαπούρη.




Το μόνο που είχε αναφερθεί στην AVIN από την εταιρία που ναύλωσε το πλοίο και αφορούσε το Ιράν, ήταν η στάση που έκανε σε ιρανικά ύδατα το Grace 1, με σκοπό =κατά δήλωση- την επιδιόρθωση των γεννητριών ντίζελ του πλοίου, προτού αποπλεύσει για τη Φουτζέιρα.

Ο Γιώργος Μυλωνάς της AVIN ανέφερε ότι κρατική ιρακινή εταιρία (SOMO) πιστοποίησε ότι το Grace 1 φόρτωσε στη Βασόρα συνολικά 284.261 τόνους ιρακινού πετρελαίου που χρησιμοποιείται ως καύσιμο.

Το Reuters όμως έθεσε το Πιστοποιητικό υπόψη Ιρακινού αξιωματούχου της SOMO, ο οποίος έκανε λόγο για ψεύτικο και πλαστό έγγραφο, κάτι που επιβεβαίωσαν κι άλλες δύο πηγές από το Ιράκ.

Επιπλέον οι ημερομηνίες που αναφέρονται στο έγγραφο ότι το Ιρανικό πλοίο βρίσκονταν στο λιμάνι και φόρτωνε με "ιρακινό πετρέλαιο" (10-12 Δεκεμβρίου) δεν συμπίπτουν με τα προγράμματα εκφόρτωσης του λιμανιού εκείνες τις ημερομηνίες που δεν καταγράφουν τίποτα για το συγκεκριμένο πλοίο.

Με λίγα λόγια το δημοσίευμα υπονοεί πως το πλοίο δεν βρέθηκε ποτέ στο ιρακινό λιμάνι, αλλά απλά έκλεισε τα συστήματα εντοπισμού του και φόρτωσε κανονικά πετρέλαιο από το Ιράν, το οποίο βάφτισε ιρακινό μέσω πλαστού πιστοποιητικού. Στη συνέχεια η εταιρία από τη Σιγκαπούρη με το πλοίο που ναύλωσε από την ελληνική Avin παρέλαβε το πετρέλαιο και το μετέφερε στη Σιγκαπούρη, το οποίο παρέλαβε άγνωστος αγοραστής.