stoxos News

30/6/17

ΚΑΚΑ ΤΑ ΨΕΜΜΑΤΑ... Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΜΕ ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΟ ΟΧΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΑΠΟ ΕΝΑ ΠΡΟΣΤΙΜΟ... ΕΙΝΑΙ ΕΓΚΛΗΜΑ





Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ΔΗΛΕΔ τα ανασφάλιστα οχήματα αυτή την περίοδο στη χώρα μας είναι περίπου 1.000.000. Από αυτά τα 450.000 είναι αυτοκίνητα και τα υπόλοιπα δίκυκλα.

Ανασφάλιστο θεωρείται ένα όχημα αν δεν καλύπτεται από την υποχρεωτική από το νόμο «αστική ευθύνη έναντι τρίτων». Το όχημα θα πρέπει να είναι ασφαλισμένο ακόμη κι αν είναι μόνιμα ακινητοποιημένο, διαφορετικά είναι παράνομο. Η μόνη περίπτωση που ένα όχημα μπορεί να εξαιρείται της ασφάλισης είναι αυτή της κατάθεσης των πινακίδων. Οπότε εννοείται ότι δεν κυκλοφορεί, ούτε ένα μέτρο.





Η αμέλεια, τα οικονομικά προβλήματα και η εντύπωση ότι το παράπτωμα δεν είναι και τόσο σοβαρό είναι συνήθως οι λόγοι που ιδιοκτήτες αφήνουν τα οχήματά τους ανασφάλιστα. Όπως θα δούμε παρακάτω, το πρόβλημα είναι πολύ πιο σύνθετο.

Ας δούμε αρχικά τι προβλέπει ο νόμος και ποιες είναι οι διοικητικές και ποινικές κυρώσεις. Σύμφωνα με το νόμο 489/76 οι διοικητικές κυρώσεις είναι οι εξής:
Αφαίρεση των πινακίδων, του διπλώματος οδήγησης και της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος για 6 μήνες.
Αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για δύο (2) χρόνια σε περίπτωση ατυχήματος ή για τρία (3) χρόνια, σε περίπτωση υποτροπής.
Χρηματικό πρόστιμο, €500 για τα επιβατικά και €250 για τα δίκυκλα.
Οι ποινικές κυρώσεις προβλέπουν φυλάκιση από 2 μήνες μέχρι 1 χρόνο και χρηματική ποινή μέχρι €3.000.

Πέρα όμως από το πρόστιμο και τις κυρώσεις πολύ σοβαρότερος είναι ο κίνδυνος να κυκλοφορεί το αυτοκίνητο ανασφάλιστο, καθώς σε κάποιο ατύχημα με απλό τραυματισμό ή και θάνατο κάποιου ατόμου, τα ποσά που πρέπει να καταβληθούν ως αποζημίωση είναι ικανά να καταστρέψουν οικονομικά τον οδηγό που το προκάλεσε. Αν δεν έχεις ασφάλεια να καλύψει αυτά τα ποσά, το πιθανότερο είναι να δουλεύεις μια ζωή, ώστε να πληρώνεις αποζημιώσεις σε τρίτους.




Ατύχημα με ανασφάλιστο όχημα
Τα πράγματα φυσικά περιπλέκονται όταν το ανασφάλιστο όχημα εμπλακεί σε ατύχημα. Αν προκαλέσει μόνο υλικές ζημιές, το Επικουρικό Κεφάλαιο αναλαμβάνει να αποζημιώσει εκείνους που υπέστησαν υλικές ζημιές, και στη συνέχεια στρέφεται κατά του ιδιοκτήτη του ανασφάλιστου οχήματος που προκάλεσε το ατύχημα για να απαιτήσει το ποσό που κατέβαλε ως αποζημίωση. Αν τώρα το ανασφάλιστο όχημα προκαλέσει σωματικές βλάβες σε τρίτους, το Επικουρικό Κεφάλαιο αναλαμβάνει να αποζημιώσει εκείνους που υπέστησαν σωματικές βλάβες και στη συνέχεια στρέφεται κατά του ιδιοκτήτη του ανασφάλιστου οχήματος που προκάλεσε το ατύχημα για να απαιτήσει το ποσό που κατέβαλε ως αποζημίωση. Ανάλογα με τη σοβαρότητα του τραυματισμού ο παθών μπορεί να απαιτήσει ιατρικές δαπάνες, δαπάνες για αποκλειστική νοσοκόμα-οικιακή βοηθό, απώλεια εισοδημάτων, αποζημίωση λόγω τυχόν αναπηρίας, αποζημίωση ηθικής βλάβης κλπ.

Το ξέχασα
Η απλούστερη περίπτωση είναι η λήξη του συμβολαίου και η αμέλεια στην ανανέωσή του. Σύμφωνα με το νέο νόμο, με την κατάργηση της αυτόματης ανανέωσης στα ασφαλιστήρια συμβόλαια αυτοκινήτου, την ευθύνη για την έγκαιρη ανανέωση της ασφάλειας την έχει πλέον ο κάτοχος του οχήματος.

Πολλοί ίσως να πιστεύουν λανθασμένα, ότι συνεχίζουν να ισχύουν ακόμα οι καλύψεις της ασφάλειας έστω αν την πληρώσουν αναδρομικά, κάτι που γινόταν παλαιότερα, αλλά όμως δεν ισχύει πλέον με τα νέα δεδομένα, καθώς τα ασφάλιστρα πρέπει να προπληρώνονται. Θεωρητικά, αν κάποια στιγμή γίνει αναδρομική επιβολή προστίμων, όσα οχήματα φαίνονται ανασφάλιστα έστω και για μια ημέρα, ενδέχεται να κληθούν να πληρώσουν πρόστιμο.

Αν κλείσει η ασφαλιστική εταιρεία;
Ο σημαντικότερος λόγος να κλείσει μια ασφαλιστική στις μέρες μας είναι να μη μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις Φερεγγυότητας και σε όσα ορίζει η οδηγία του Solvency II. Να μη μπορεί δηλαδή να είναι σε θέση να διασφαλίσει τους πελάτες της σε περίπτωση που τη χρειαστούν αλλά και να μη μπορεί να ανταπεξέλθει σε μη προγραμματισμένα έξοδα.

Τι συμβαίνει όμως σε μια τέτοια περίπτωση με όσους είναι ασφαλισμένοι σε μια ασφαλιστική που σταματάει τη λειτουργία της; Από τη στιγμή που για οποιονδήποτε λόγο γίνει ανάκληση της άδειας μίας ασφαλιστικής εταιρίας, οι ασφαλισμένοι της καλύπτονται από το Επικουρικό Κεφάλαιο μόνο για την Αστική Ευθύνη και μόνο για 30 ημέρες από την ημερομηνία ανάκλησης της άδειάς της. Όσα οχήματα ήταν ασφαλισμένα στη συγκεκριμένη εταιρία, θα πρέπει να ασφαλιστούν σε νέα εταιρία μέσα σε διάστημα 30 ημερών. Αν οι ιδιοκτήτες τους δεν τα ασφαλίσουν μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα τα οχήματά τους, τότε αυτά θεωρούνται ανασφάλιστα.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι σημαντικό το νέο ασφαλιστήριο να γίνεται το συντομότερο δυνατόν, καθώς το Επικουρικό για το διάστημα των 30 ημερών καλύπτει μόνο την Αστική Ευθύνη και δεν περιλαμβάνει προαιρετικές καλύψεις ώστε να καλύπτουν το όχημα από επιπλέον κινδύνους (π.χ. Κλοπή, Θραύση Κρυστάλλων κτλ) που ενδεχομένως είχε το όχημα στο προηγούμενο ασφαλιστήριο.

drive
« PREV
NEXT »